Áfonyás lime-os sajttorta

Többször csináltam már úgynevezett „sületlen sajttortát”. Tulajdonképpen mindegyik finom volt, de volt néhány, amely után azt a következtetést vontam le, hogy dekoratívabb lett volna pohárdesszertként tálalni.

IMG_0340

Az első például hatalmas sikert aratott. Egy nyári délutánon az volt a desszert egy kerti sütögetésnél. De bármekkora is volt a siker, semmi köze nem volt ahhoz a tömzsi masszív kis tortához, mint ami a recepthez tartozó fotón virított. Igaz sokat segített volna, ha kis tortaformát nem helyettesítem naggyal, de hát mit tegyek, ha csak az az egy forma volt. De mindegy is, hisz a fotót csak én láttam.  Aztán jött egy másik recept, ahol a krém és a forma igazi szimbiózist alkotott. A krém mennyisége pont az én tora formámra lett méretezve, ugyanakkor elengedhetetlen volt a forma ahhoz, hogy a guszta sajt tortának nézzen ki az alkotás. Utólag könnyen megoldja az ember, hogy egy pár levél zselatin segített volna, de az elején még töretlenül bíztam benne, hogy megköt. Tulajdonképpen miután leszedtük a forma oldalsó részét, felismerhetően torta formája volt a dolognak, de mikor elkezdtük enni mindenki bármi kérdés, tanakodás, hezitálás nélkül a kanálért nyúlt.

Ez a recept ezeket a bakikat nem tudja ugyan teljesen elrejteni, de enyhít rajtuk. Nem egy magas torta a szokásos perem nélküli kekszlappal, hanem az édes omlós tészta alapú torták mintájára egy keksz „tálban” fekszik a krém. Egyrészt ennek okán nem kell a töltelékbe zselatint keverni másrészt pedig azért, mert a zúzott áfonyának amúgy is egy kicsit zselés az állaga.

8 szelet lesz belőle. Összeállítás: kb. fél óra, hűtés: min. 3 óra

Áfonyás limeos sajttorta

Tésztalaphoz:

  • 150g vaj
  • 22g keksz
  • 50 g kókuszreszelék
  • Másfél evőkanál barnacukor

Töltelékhez:

  • 250g áfonya + egy jó maréknyi díszítésnek
  • 125g barnacukor
  • 200g sajtkrém
  • 1 lime héja, és leve
  • 200g créme fraiche

A kekszes tésztaalaphoz:

  1. Törjük össze a kekszet sodrófával vagy egy kés betétű robotgéppel. Keverjük hozzá a kókuszreszeléket és a cukrot. Olvasszuk meg a vajat és keverjük bele a kekszes kókuszos darát.
  2. Nyomkodjunk a keveréket egy kb. 23 centis levehető aljú tortaformába, ne csak az aljára, hanem az oldalát is rakjuk ki a kekszes tésztával,majd tegyük hűtőbe.

A töltelékhez:

  1. 200g áfonyát és 50g barnacukrot simára keverünk egy késes betétű robotgéppel.
  2. Keverjük simára a krémsajtot, a lime héját és a maradék 75g barnacukrot. Szépen lassan dolgozzuk bele a citrom levét, majd a créme fraiche-t, majd a végén az áfonyaturmixot.
  3. Ezt követően állítsuk össze a tortát. A kekszalapba kanalazzuk bele a krémet és legalább 3 órára tegyük hűtőbe. Tálalás előtt díszítsük friss áfonyával.

Megjegyzések:

  • A lime itthon elég megbízhatatlan. Valamikor finom lédús, de sokszor olyan száraz, hogy egy csepp levet alig lehet kifacsarni belőle. Amennyiben jó lédús gyümölcsöt kapunk szerintem elég egy fél lime leve. Én egy egész lédús lime-al csináltam, nagyon finom volt, de szerintem egy kicsit túldominálta az áfonya ízét.
  • A limenak egy kicsit enyhébb íze van mint a citromnak, szóval ha esetleg ezt választjuk a fél gyümölcs leve elég lesz.

A recept a Delicious magazin country cook rovatából van. Én ezt a lépést elhagytam, de az eredeti recept szerint még kerül egy öntet a tortára, amihez 100g áfonyát 40g cukorral 3 perc alatt összefőzünk egy kis tálban. Kihűtjük és közvetlen tálalás előtt locsoljuk meg vele a tortát.

Áfonya

Leave a Reply

