Bodzaital és Bodzaszörp

Nagyon szeretem a házi bodzaszörpöt, de ha volt otthon, akkor azért mert beszereztem valahonnan. Az elmúlt években, egy-egy alkalommal belevágtam a bodzakészítési projektbe, de teljes kudarcélmény volt. Vagy nem volt íze, vagy volt, de akkor viszont a tömény ciromsavé, vagy bepenészedett, és mire az újabb próbálkozás alapanyagait beszerezhettem volna, már elvirágzott.Bodzi4
Ha van egy baráti összejövetel, akkor nyáron Mariann tarsolyában mindig van az általa készített bodzaszörpből, mint ahogy ez utóbbi alkalommal. Azt mondta, az a titka, hogy ne úgy csináljam, ahogy a receptekben van. Ez nekem nagyon megy, de azért tepertem egy pontosabb útmutatásért. Lehet, hogy elnagyoltam a virág mennyiségét, de ez nem vált semminek a hátrányára.
Fontos a szokásos, hogy ne út mellől, hanem minél tisztább helyről szedjünk bodzát, és ne rögtön a szezon elején, hanem várjuk meg míg a virágok túlnyomó része kinyílt.


Bodzaital2

BodzaitalBodzaital
Azaz nem szörp. Nem, vagy csak egy nagyon kicsit kell hígítani. És ez a bodzabiztos új módszer. A lényeg a technikában van a mennyiségek pedig ízlés szerint variálhatóak. Alább csak útmutatás.

  • 3 liter hideg víz
  • Kb. 30-40 bodzavirág
  • Néhány darabka citromhéj, de csak a sárga része
  • 1-2 egész citrom felkarikázva, vagy a citrom leve belefacsarva
  • 300g cukor

 

  1. A vízbe beletesszük a bodzavirágot. Nem kell szorosan belenyomkodni, ha üvegbe csináljuk, csak épp beledobálni. Ahogy pakoljuk az üvegbe vagy lábosba, a fásabb szárából amit lehet vágjunk le.
  2. Kb. literenként egy nagyobb csík citromhéjat rakhatunk mellé, lezárjuk és hűtőbe tesszük.
  3. Egy-két nap múlva ha készen van, egy szűrőre muszlin kendőt teszünk és üvegekbe szűrjük a levet.
  4. Ekkor lehet ízlés szerint mézzel vagy cukorral, illetve citrommal ízesíteni.

 Megjegyzések:

  • Ez nem az a szörp amit télire elrakunk, mindössze talán egy hónapig tartható el. Én a biztonság kedvéért fertőtlenítettem az üvegeket mielőtt beleöntöttem volna a kész italt. (100 fokos sütő, 10perc)
  • Elvileg elég egy napig állnia, nekem két napig állt.
  • Ami még érdekes, hogy azonnal megkóstoltam amint elkészült és egy kicsit olyan „szétesett” íze volt. A következő estére értek össze úgy az ízek, hogy szerintem igazán, de igazán finom lett.
  • Én kedvelem, ha inkább a bodza mint a citrom íz dominál a szörpbe, így kevesebb citromot használtunk mint általában szoktak.

Bodzaszörp

 Hozzávalók:

  • 3liter víz
  • 2 kg cukor
  • Sok bodza ami jól ellepi a tálat vagy üveget, ez kb. 80 nagyobb fej
  • 2 citrom (vagy ízlés szerint akár 3-4)
  • 50g citromsav (Lehet kapni patikában vagy nagyobb élelmiszerboltban.)
  1.  A vizet felforraljuk a cukorral, és hagyjuk, hogy a cukor felolvadjon benne. Letakarjuk az edényt egy konyharuhával és kihűtjük.
  2. Felkarikázzuk a citromokat és beletesszük a cukros vízbe vagy belefacsarjuk a levét. Ezt követően hozzáadjuk a citromsavat és a bodzavirágot.
  3. Két napig hagyjuk állni sötét hűvös helyen, vagy a hűtőben.
  4. Egy szűrőre muszlin kendőt teszünk és üvegekbe szűrjük a levet.

 Megjegyzések:

  • Tiszta üvegekbe tegyük a bodzaszörpöt, azaz 100 fokon 10 percre tegyük a sütőbe az üvegeket.
  • Kb. két hónapig tartható el, de felbontás után egy hónap alatt el kéne fogyasztani. Felbontás után tegyük hűtőbe.

Bodzi3-1

One thought on “Bodzaital és Bodzaszörp

  1. Pingback: Ehető virágok – Bodzakuglóf | Home Bisztro

Leave a Reply

