Ehető virágok – Bodzakuglóf

Van úgy, hogy külföldön egy beszélgetés alkalmával, vagy akár itthon az ember a saját anyanyelvén találkozik egy szóval, vagy kifejezéssel amit hallva egy kicsit megdöbben, hogy igen, értem, ismerem, de valahogy sose jutott volna eszembe használni. De ez a beszélgetés felhozta a felszínre, és hirtelen kikerült az inaktív szókincs halmazból. Hasonló dolog történt velem az ehető virágok kapcsán. Régóta tudok róluk, nézegettem recepteket, láttam vidám ételfotókat, sőt még cikkeket is olvastam a témában anno, de valahogy sose éreztem rá ingerenciát, hogy ibolyát kandírozzak, vagy virágokat keverjek a madársaláta mellé, szóval hamar túllendülten a témán.Bodzakuglóf

Sétálva a belvárosban betértem egy könyvesboltba. Ott találkoztam Miche Bacher, Cooking with Flowers című könyvével. Lehet, hogy ciki, de azonnal hatott rám a marketing, és teljesen elbűvölt a dolog. Nagyon gusztusosan összeállított kis könyv, olyan édes és sós receptekkel melyekben főszereplők az ehető virágok. E tekintetben szezonális a könyv, de a receptek zöme végülis virágok nélkül is megállja a helyét. Viszont pont az kezdett el érdekelni mi az az íz hatás, amit a virágok hozzáadnak az ételhez. A következő és nehezebb projekt, hogy hol szerzem be az alapanyagokat, nevezetesen a virágokat. Illetve ha belegondolok, hogy egy virágüzletben mennyibe kerül pl. az orchidea, nem gondolom, hogy egy speciális helyen bagóért hozzájuthatnék a szirmaihoz. Szóval mikor meghozta a munkahelyemre a postás, és este nekiestem az ágyban, azért az öröm és lelkesedés mellett végigsöpört rajtam egy mission impossible érzés is. De aztán ha jobban belegondolunk, nem is olyan távoli ez a virágos dolog. Hisz, régóta használok rózsa és narancsvirág vizet, csináltam már levendulás bombont, sütit, sőt sajt mellé kifejezetten ízlett a levendulazselé. Néha már ott a piacokon a cukkini virág, a balkonládában a bazsalikom és kakukkfűvirág, és most, hogy végre sikerült a bodzaszörp, mindenbe belekevertem amibe nem szégyelltem. Persze kicsit morcos voltam, hogy egy bő hónapja virágzott el az orgona, így lecsúsztam róla, vagy mikor az volt a szórakozásunk, hogy néztük, hogyan tűnik el a kutyatej A Nyúlba fel nem merült, hogy nekünk is jól jönne a vacsihoz. Mindegy majd jövőre. Addig is, az egyszerűbb végénél megfogva kezdjük a projektet.

Bodzavirágra is van néhány recept, és mivel van még egy kicsi a bodzaszörpből ezzel kezdem a tesztelést. Egy kicsit átalakítva az eredeti receptet az itthoni lehetőségeimre és ízlésemre. Az eredeti recept, valójában friss bodzavirágból készült teával számol két kanállal, én ezt lecseréltem dupla ennyi bodzaszörpre. Bármennyire is hihetetlenül hangzik, drasztikusan csökkentettem a cukor mennyiségét, és egy kis vaníliával egészítettem ki. Sajnos a bodza íz, nem dominált annyira amennyire szerettem volna, viszont egy nagyon kellemes ízű, nagyon szaftos állagú süti lett belőle.

Elkészítés idő: kb. fél óra
Sütés: 45-50 perc
Nehézségi fok: Közepesen egyszerű
Előkészületek: A vaj legyen szobahőmérsékletű

Hozzávalók:

  • 6 tojás
  • 400g cukor*
  • 225g szobahőmérsékletű vaj
  • 400g liszt
  • 1/4 -1/2 teáskanál sütőpor
  • 1/4 teáskanál szódabikarbóna
  • 1 csipet só
  • 280g görög joghurt
  • 1 kiskanál vanília kivonat vagy egy rúd vanília
  • 1 citrom reszelt héja
  • 4 teáskanál bodzaszörp

 Máz:

  • 50g porcukor
  • 1-másfél evőkanál bodzaszörp
  • Fél teáskanál citromlé
  • Esetleg pár teáskanál víz

Bodzakuglóf

  1. Robotgéppel (habverővel) a vajat és a cukrot verjük habosra kb. 5 perc alatt. Ezt követően egyenként adagoljuk hozzá a tojásokat, minden egyes tojás után várjuk meg, míg teljesen el nem keveredik a cukros vajban. Gyakorlatilag tojásonként kb. egy percig keverjük a géppel.
  2. Egy tálba szitáljuk bele a lisztet, a sütőport és a szódabikarbónát.
  3. A tésztához szitáljuk bele a liszt harmadát, majd a joghurt harmadát, és keverjük el. Ismételjük meg még kétszer, míg el nem fogy a liszt és a joghurt.
  4. Ezt követően keverjük a tésztába a reszelt citromhéjat és a bodzaszörpöt.
  5. Tegyük kivajazott, kilisztezett kuglófformába és 170 fokon kb. 45-60percig süssük. A 45. perctől tűpróbával ellenőrizzük. Ha szárazon kihúzzuk a tűt akkor készen van.
  6. Ez idő alatt a mázhoz – ha használunk – a cukorra öntjük a bodzaszörpöt és a citromlevet. Ha nem elég lágy a máz akkor fokozatosan adagolhatunk hozzá egy kis vizet, míg el nem érjük a kellő állagot.

Megjegyzések:

  • A könyv kb. 600g cukrot ír. A cukor mennyisége attól függhet, hogy milyen édes a bodzaszörp, de 600g cukrot esküszöm még semmibe nem tettem bele. A 400g is félelmetesen hangzik, de érdekes, hogy jó volt ez a mennyiség, nem lett ragacsosan édes a süti. De szerintem 350g-380g-al is finom édes.
  • Lehet, hogy ezt a liszt átszitálást túl  komolyan veszem, az eredeti recept szerint is elég csak egyszer, de (gyanítom) ettől (is) nagyon kellemes állaga lesz a tésztának.
  • Nekem ez a kuglófformám (Nordicware) nagyon jó hővezető anyagból van, így elég csak 160 fokon használni, és az én sütőmmel 55 perc múlva lett jó a süti állaga.
  • A máz nagyon finom lett, de elhagyható, ha simán porckorral megszórjuk az is elég.
  • Ha nem kuglófformában, hanem muffinformában csináljuk akkor szintén működik, kb. 25 percig süssük, de 20 percnél tegyünk egy tűpróbát.

bodzakuglóf

5 thoughts on “Ehető virágok – Bodzakuglóf

  1. Pingback: Ehető virágok – orgonás cukor és készüljünk a télre! | Home Bisztro
  2. Wow, micsoda gyonyor!! Ez fantasztikus. Az orgona melle ezt is begyujtom, es megvalositom, a javasolt modositasokkal!!

    • Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszik. :) De utólag javasolnám, hogy néhány bodzavirág ernyőből és kb. fél bögre-bögre vízből csinálj teát, és abból rakj bele pár evőkanállal. Mikor ezt csináltam már nem volt bodza, így maradt a szörp. Sőt! A kis bodzavirágokból is pár evőkanállal keverhetnél a tésztához, szerintem ettől bodzásabb íze lesz. Ezzel a módszerrel majd én is újra tesztelem ha szezonja lesz a bodzának. Ja, és ennek a változatait már 350-380g cukorral csinálom, és úgy is jó.

  3. Pingback: Orgona torta – Ehető virágok | Home Bisztro

Leave a Reply

