Fetás cukkini saláta – Munkaebéd itthonról

Mikor az irodánk új helyre költözött, mindenki szomorú volt, de mi ketten egy rokonlelkű kolléganőmmel hatványozottan, hogy el kell hagyni a város egyik fejlődő gasztronómiai központját. Az első nap az új helyen mikor a pakolás közepette beültünk gyorsan ebédelni a legközelebbi kifőzdébe, a kolléganőm esküszöm majdnem sírt, én meg folyamatosan értetlenkedtem, hogy miért mondják erre, hogy jól főznek? (Akik mondták, azóta meggondolták magukat…) Aztán szépen lassan fedeztünk fel helyeket, normálisakat, olyanokat ahol valódi alapanyagokból főznek és nem a darált húsos ketchupos tésztát gombával hívják milánói makaróninak. Ennek ellenére mégis úgy érezem, hogy mióta az új helyen dolgozom olyan vagyok, mint egy masszívan kitömött lufi, és sokkal többet küzdök reggelente a nadrágom gombjaival. Úgy, hogy ezekért az ételekért nem kevés pénzt hagyok ott. És persze nem voltam egyedül ezzel az érzéssel. Azóta még több éttermet vagy kifőzdét fedeztünk fel, de még közülük is mindössze egy-két olyan hely van, ahol könnyű ételeket is lehet kapni, és természetesen ezek vannak a legmesszebb, ahová ritkán van időm kimenni. Így adja magát, hogy rá kéne szokni arra, hogy egyre többet vigyünk otthonról ebédet, azaz egyre többet főzzünk akár hétköznap is. Persze csináljuk meg a munkánkat, járjunk sportolni, vagy pihenjünk ha túl fáradtak vagyunk, találkozzunk ismerősökkel… hát nem tudom, hogy fog menni, milyen sűrűn, de teszünk egy próbát.

Az első ilyen étel egy cukkini saláta, amit ki szerettem volna próbálni abban az időszakban mikor még frissen zsengén és persze olcsón lehet kapni ezeket a piacon. Megcsináltam és azonnal megettem. Finom volt nagyon, de kissé külön élt a saláta és az öntet, így kifejezetten jót tesz neki, ha pár órát vagy egy éjszakát áll a hűtőben. Azaz munka után megcsináljuk és következő nap visszük ebédre. Szerintem langyosan a legfinomabb.

cukkinisali

Hozzávalók:

  • 3-4 kisebb cukkini, a legszebb ha van köztük sárga héjú is
  • Bő kiskanál só
  • 100-110g kesudió
  • 80-100 g feta sajt
  • Kb. 2 közepes paradicsom

Az öntethez:

  • Kb. 4 evőkanál olivaolaj
  • 2 közepes gerezd fokhagyma
  • 1 kiskanál citromlé
  • Kb. fél citrom héja
  • Kb. két evőkanál friss fűszernövény (én most zsályát, bazsalikomot használtam egy kis kakukkfűvel és kevés rozmaringgal.)
  • Só, bors
    1. A cukkinit mossuk meg, zöldséghámozóval (mandolinnal) vágjunk szalagokra, tegyük egy tálba, jól sózzuk meg és forgassuk át a sóban. Hagyjuk a tálban pár percet (kb. 5-10) állni, míg megcsináljuk az öntetet.
    2. Az öntethez az olajba keverjük citrom levét és héjat, a présen átnyomott fokhagymagerezdeket, a fűszernövényeket felaprítjuk, és szintén az öntethez keverjük.
    3. Ízlés szerint sózzuk és borsózzuk, de ha fetát használunk akkor óvatosan sózzunk. Tegyük félre.
    4. A kesudiót egy száraz serpenyőben sűrű kevergetés mellett pirítsuk meg, majd tegyük félre.
    5. A cukkiniszalagokat sokkoljuk. Azaz tegyük forrásban lévő vízbe, főzzük kb. 3-5 percig, majd rakjuk jéghideg (praktikusan jegyes) vízbe.
    6. Leöblítjük, lecsöpögtetjük, papírral vagy konyharuhával leitatjuk a vizet róla.
    7. A cukkinit összekeverjük, a fetával, paradicsommal (vagy mellé tálaljuk a paradicsomot), meglocsoljuk az öntettel és kesudiót szórunk a tetejére.

cukkinisali2

Megjegyzések:

  • A receptet némi áthangolással a Cookie+Kate ötlete alapján készítettem.
  • Az eredeti recept fenyőmagot használ, ami még a kesudiónál is drágább és nem is volt itthon. A kesu szerintem nagyon jól passzolt a salátához. El lehet készíteni nélküle, de tényleg feldobja az étel ízét és állagát. Mandulával is el tudnám képzelni.
  • A citromos öntet tekintetében mindenhol körülbelüli mennyiséget írtam. Szeretem a citromot, de azt nem, ha egy étel erősen citromos, így kevesebbet használtam mint egy evőkanál, de több fokhagymát és fűszernövényt.
  • Nekem szerencsém van, mert az erkélyen több fűszernövény is akad, így azokból használtam, amiből legtöbb van. Kakukkfűből jó a szárított is, menta is finom lehet hozzá, és bazsalikom helyett petrezselyemmel is tökéletes, az is jó ha vegyesen használjuk, az is jó, ha egy félét aprítunk bele.)
  • Paradicsom nem volt a receptben, de mivel most épp szezonja van, és nagyon szeretem, ezzel egy kicsit színesítettem, ízesítettem.
  • Feta helyett akár használhatunk mozarellát is. Mivel ennek semleges az íze nem helyettesíti a fetát, teljesen más étel lesz belőle. De az öntet kellően domináns, ezért ebben a verzióban is finom lesz.
  • Az eredeti recept nem írt sokkolást, nyersen használja a cukkinit, ami 20 percig áll sóban. Én jobban kívántam egy kicsit főve, és ha nem kapunk igazán friss zsenge cukkinit, szerintem ez nem árt neki az az 5 perc főzés.

cukkini montázs

Leave a Reply

