Karamellás almás crumble

Kaptunk egy nagy adag almát, amiből többek között, értelemszerűen egy almás diós pitét szerettem volna csinálni egy kis ciderrel megbolondítva. És értelemszerűen mindent csináltam csak azt nem. De azóta megvan az új feladat, a párom ma öt kiló körte társaságában állított be, amit egy kollégája hozott. De az a jövő zenéje, most vissza az almához. Régebben csináltam már crumble-t, azaz morzsás sütit, de szerintem szilvából vagy valami erdei gyümölcs variációból. Az almás verzió ötletét pedig Gordon Ramsay adta. A TV Paprikán alkalmanként megy egy sorozat Mindörökké Gordon néven, ami az Ultimate Cookery Course című könyvét hivatott bemutatni. Nagyon jól megcsinálták, és mikor néztem ezt a műsort teljesen bevettem, hogy ez egyszerű, én is meg tudom csinálni, a karamell nekem is sikerülni fog nem lesz kristályos, nem lesz keserű, nem teszek kárt a konyhában. De ennek ellenére mégis hátra soroltam, mert annyi más olyan gyümölcs jött a képbe vagy inkább a piacokra aminek rövid a szezonja, hogy a végén a hátrasorolás után feledésbe is merült a recept. Olyannyira, hogy fel nem merült bennem, hogy erre használjam az almát, egyszerűen csak véletlen szembe jött velem és minden más ötletet felülírt. Szerencsére!!! Ugyanezt a receptet körtéből is érdemes kipróbálni.

almacobbler

Nehézségi fok: közepesen egyszerű, csak a karamell amit könnyen el lehet rontani
Elkészítési idő: kb. 30 perc + 10-15 perc sütés
Praktikus eszköz: egy kb. 22-25 cm serpenyő ami gázfőzőn (főzőlapon) és sütőben is használható

Hozzávalók 4 személyre:

  • 85g kristálycukor
  • Fél kiskanál fahéj, vagy egy kicsit több, ízlés szerint
  • 1 rúd vanília, vagy 1 kiskanál vanília aroma vagy kivonat (elhagyható)
  • 6-7 kisebb vagy közepes alma, ez kb. 650-750g
  • 40g aszalt áfonya
  • 1 citrom héja, és egy evőkanál a levéből*

A vajas morzsához:

  • 100g liszt
  • 2 teáskanál demerana cukor
  • 50g hideg vaj felkockázva
  • Fél kiskanál fahéj, vagy egy kicsit több, ízlés szerint
  • 40g mogyoró, mandula vagy dió** megpirítva
  • 25g müzli vagy 4 evőkanál granola
    1. Előkészítjük az almát. Nem kell meghámozni, rajta hagyhatjuk a héját. Ebben van egy csomó vitamin és íz is. Az almából 3-4 darabot nagy lyukú reszelőn esetleg késes élű gépben lereszeljük. A maradékot pedig kb. 1-1,5 centis darabokra vágjuk, és egy másik tálkába tesszük.
    2. Készítsük elő a vajas morzsát is. Összekeverjük a lisztet, a cukrot, a fahéjat, és hozzámorzsoljuk a vajkockákat, míg morzsás állaga nem lesz a tésztának. Ezt követően hozzákeverjük a müzlit és a magvakat, illetve és/vagy a granolát ha használunk.
    3. A serpenyőt a gáz vagy főzőlapra helyezzük közepes fokozaton és egyenletesen eloszlatjuk a cukrot. Békén hagyjuk, nem nyúlunk hozzá. Kb. 5-6 perc múlva elkezd barnulni, azaz szépen lassan karamell lesz belőle. Ne keverjük meg a cukrot, ha esetleg a közepe karamelles a széle még fehér akkor csak húzzuk arrébb a serpenyőt. Csak késő keverjük meg, mikor már majdnem kész.
    4. A karamellbe keverjük a reszelt almát, fahéjat, citromhéjat és levet és vaníliát ha használunk. Vegyítsük össze főzzük egy két percig majd keverjük hozzá az almadarabokat és az aszalt áfonyát, és főzzük tovább szűk öt percig.
    5. Ekkor míg a főzőlapon van az alma, egyenletesen szórjuk meg a vajas morzsával, és hagyjuk rajta pár percig. Ha a serpenyő oldalán látjuk, hogy egy kicsit bugyog a karamell, tegyük át a sütőbe 200 fokon, kb. 12-14 percre. De azért ellenőrizzük, nekem egy kicsit több idő kellett, és a végén pár percre bekapcsoltam a grillt is. De minden sütő egy kicsit más, itt figyeljünk oda.

alma és crumble

almás crumble

Megjegyzések:

  • *Az eredeti recept fél citrom levét ír. Nekem egy nagy és lédús citromom volt, és ennek a felének a leve szerintem egy kicsit sok volt. Finom volt, de elég lett volna kevesebb is. Én azt gondolom, hogy egy evőkanál ami ideális.
  • **Granola receptje itt van, de ez akár lehet bolti is. Elhagyható, én nem tettem bele. Ha lett volna, kb. 2evőkanállal használtam volna a mogyoró és a müzli mellé. Az eredeti recept nem ír magvakat, hanem 4 evőkanál müzlit, vagy granolát. A mogyorót én költöttem bele, és nagyon jót tett a sütinek. De lehet dió és egyéb mag lehetőleg megpirítva.
  • Ha nem vagyunk mindent előkészítős típusok, és gyorsan szeleteljük/reszeljük az almát, akkor a karamell készítéssel is kezdhetünk, vagy ez idő alatt állíthatjuk össze a vajas morzsát.
  • Ha félünk a karamell készítéstől, kkor mikor a cukor már barnul kb. egy evőkanál vajat is adhatunk hozzá.
  • Jó volt az alma és a morzsa arány, de kevesebb morzsával is el tudtam képzelni. Akár 80g lisztből is.
  • A süti frissen, langyosan a legfinomabb. Finom magában, tejszínhabbal, vanília fagyival, mézes joghurttal vagy egy kis enyhén cukros tejföllel vagy creme fresh-el.
  • Forrás: Gordon Ramsay, Ultimare Cookery Course

almás morzsasüti

Leave a Reply

