Energetizáló körtelé

Esküszöm valahol a Díványon olvastam ezt a receptet, mikor az álmosságtól csökkentett munkaképességgel próbáltam túlélni a napot a munkahelyemen. Nem tudom aznap mi volt a bajom, (Többiek szerint a kettős fronthatás) de máskor még egy buli utáni munkanap se viselt meg ennyire. Mivel a cikk címében valamilyen módon szerepelt az ENERGIA szó, a kávé, a tea, és a második hideg vizes arcmosás után nem bírtam ki, hogy ne kattintsak rá. A cikkben a megszokott kávé helyett néhány energiaital receptet írtak, amiből az egyik epres volt, amit majd előtúrok tavasszal, a másikban egy olyan szó szerepelt a kókusz mellett, amit életemben nem hallottam, de még megjegyezni se voltam képes, aztán voltak zöldséglevek amit egyszer egy étteremben a pincér többszöri intése ellenére sajnos kipróbáltam, és harmadik olyasmi mint ez.
Ez volt az, ami szezonális, ebben volt olyan gyümölcs, amiből nyolc kilót kaptunk és minden hozzávaló szokott itthon lenni. Sőt elég jól hangzott. Egy baj volt, hogy a cikket nem találtam meg, – bár nem is fektettem sok energiát az ismételt keresésre – hanem amire emlékeztem, és ahogy én gondoltam, megcsináltam. Az fix volt, hogy a körtét főzni kellett és az is hogy kb. milyen arányban. A körte mellett a citrom, gyömbér és fahéj is megvolt.
Ugyanakkor volt bennem egy kis szkeptikusság is. Részben azért mert ennek az italnak az alapjáról, a körtéről sose hallottam olyat, hogy robbanásig tombolnának benne a vitaminok és az ásványi anyagok. Sose volt olyan jó híre, mint például az almának, dinnyének, cseresznyének, vagy szilvának. Részben pedig azért mert van egy félelmem, hogy a benne lévő vitaminokat a fél óra alatt kifőzöm. Persze ennek ellenére az ital egészséges és finom. Azért a körtében (és a héjában) is ragadt némi rost és C-vitamin, jó hatással van a vérkeringésre, anyagcserére, koleszterinszintre. A gyömbér pedig szinte orvosság! Remek vértisztító hatású, tele vitaminnal, és amit a napokban hallottam, hogy hányinger ellen is hatékony, vagy csökkenti a felfúvódást. A citrom pedig a szokásos.

Az, hogy ettől kirobbanó energiám lett volna hírtelen vagy fokozatosan, azt azért nem merném nagybetűkkel leírni. Nekem langyosan nem nagyon jött be, következő nap hidegen pedig már az volt a baj vele, hogy fél óra alatt eltűntettük azt az egy liter levet. Szerintem hidegen nagyon finom, és egy kicsit laktató is. Olvastam, hogy fogyókúrához remek választás a körte. Ha valaki fogyózik szerintem jó ötlet egy adagot megcsinálni és evések között egy kicsit kortyolgatni nasinak. A recept hátránya, hogy nem egy Stahl Jutit féle, belepakolom a gépbe és már iszom is, hanem idő még elkészül. Előnye, hogy este előre elkészíthető, és reggel már kezdődhet is az energetizálás.

körtelé

Elkészítési idő: 30-40 perc főzéssel, és hűtés
Nehézségi fok: egyszerű

Hozzávalók kb. 1 literhez:

  • 6-7 kisebb körte (kb. 500g)
  • Egy nagyobb darab, kb. 50g gyömbér
  • Fél-egy kiskanál fahéj, ízlés szerint
  • 1 citrom vagy lime leve
  • Ízlés szerint 1-2 evőkanál barnacukor és/vagy 1-2 evőkanál méz
  • Kb. 75ml víz

 Változat:

A levet ízlés szerint tovább is lehet fűszerezni. Nálam volt olyan verzió (igen még mindig van a körtéből) amiben főzéskor egy csillagánizs, és mellette egy nagy (vagy két kicsi zöld) kardamom úszott. Ugyanakkor jó lehet bele egy kis szegfűszeg, szerecsendió, tonkabab vagy ízlés szerint egyéb fűszer, vagy gyümölcs. Főzhetjük a körtét pl. vegyesen almával.

  1. Vágjuk kis darabokra a körtét és dobjuk forró vízbe.
  2. A gyömbérdarabot hámozzuk meg, ezt követően reszeljünk le a külső részéből kb. 1 evőkanálnyit. (Itthon ritkán lehet igazán friss gyömbért kapni, belül többnyire már fás a gyökér.) A reszelt gyömbért tegyük félre, és a maradékot karikázzuk a körte mellé.
  3. Tegyük hozzá a fűszereket és addig főzzük, ha használunk akkor a cukrot, még a körte nagyjából megpuhul. Ez kb. 20-30 perc.
  4. Én itt hagyom kihűlni, aztán kiveszem a gyömbért (vagy a nagyobb darabban benne hagyott csillagánizst) beleteszem a reszelt gyömbért és a citromlevet, mézet majd turmixolom. Szükség esetén még egy kis vízzel hígítom.
  5. Ha akarjuk, leszűrhetjük majd hűtőbe tesszük.

Körtelé

Megjegyzések:

  •  A gyömbér nagyon intenzív ízű. Ha nem szeretjük, vagy ne reszeljünk bele, vagy reszeljünk bele kevesebbet.
  • Én 1 evőkanál barna cukrot használtam, és kb. 2 evőkanál mézet, vagy csak 2-3 evőkanál mézet. A mézet a végén tegyük az italba, mikor már nagyjából kihűlt.
  • A citromnak csak a leve kell. Ha aznap vagy következő nap csinálunk sütit érdemes lereszelni a citrom héját, egy kis tálba tenni, letakarni fóliával, és egy napig eláll a hűtőben.
Leave a Reply

