Citrusos sütőtök saláta

Ennek a salátának az ötlete tavaly vagy még annak előtte villant be, mikor előszedtem Stahl Judit egy sütis kiadványát, hogy egy egészséges nasival megköszönjem az egyik társosztálynak amiért helyet adtak nekem maguk között egy jó  időre, sokat segítettek, vagy gonosz módon azt is mondhatnám, lefizettem őket az előre láthatóan nehéz közeljövőre. Az egyik komolyabb változtatásom az volt a receptben, hogy nem nyers, hanem sült tököt, azaz tökpürét kevertem a sütibe. Persze nem variáltam azzal, hogy mennyi kell a sütibe és az vajon  mennyi lesz ha megsütöm, így beraktam a sütőbe egy fél tököt, aztán hadd szóljon. A sült tök kis részéből püré lett a kuglófhoz, a másik felét pedig felkockáztam, és hozzáadtam a narancsot ami a gyümölcsöstálban hevert. Ezt vacsoráztam még sült a céges süti.

Nagyon megszerettem. Ugyan narancs is édes, de egyben savas és lédús, ami enyhíti a sütőtök tömény édességét. Azóta ha “teremtődött” maradék sütőtök, többször ettem egy könnyű téli vacsi gyanánt mindig azzal a citrussal ami épp itthon volt. Szóval arányok, mennyiségek, gyümölcsök, bármi tekintetében rugalmasan variálható a recept, semmi megkötés nincsen. Ez a verzió amit leírok nemcsak finom, hanem kellesemesen színes, látványos is. A pomeloval van egy kis küzdelem, elismerem, ezt leszámítva nagyon egyszerű az összeállítása, és pomeloval együtt is bőven megvan a gyümölcsalap még a tök a sütőben időzik.

Karácsony környékén pláne nem traktálnék senkit diétával, de ez nem csak a maradék tök felhasználására jó ötlet, hanem arra is kiváló ha a következő napokban túlesszük magunknak, ez egy kicsit megpihenteti a pocikat.

 Citrusos sütőtök saláta

Nehézségi fok: Nagyon egyszerű
Mennyiség: kb. 2-3 személyre
Elkészítési idő: A tök sütése kb. 35-40 perc, összeállítás kb. 20 perc

Hozzávalók:

  • 1 pomelo
  • 2  nagy és lédús narancs
  • 3 mandarin
  • 1 gránátalma
  • Kb. egy átlagos méretű sütőtök fele
  • Ízlés szerint egy kevés nagyon jó minőségű olivaolaj (elhagyható)
  • Ízlés szerint egy kis citrom vagy limelé (elhagyható)
  • Ízlés szerint egy kis méz (szintén elhagyható)

 narancsos sütőtök sali

  1. Melegítsük elő a sütőtőt 200-210 fokra és süssünk meg egy fél tököt. Praktikus azt is felezve tenni a sütőbe. Én kedvelem ha a tök nem túl puha, de mindenki ízlés szerinti keménységűre süsse. Ez kb. 30-45 perc.
  2. Míg sűl a tök, pucoljuk meg a gyümölcsöket, majd kockázzuk fel. A narancsból  néhány gerezd levét nyomkodjuk ki, így öntetként is funkcionál. Ha használunk, locsoljuk meg egy fél citrom vagy lime levével.
  3. Ha a tök készen van és kihűlt egy kicsit, szintén kockázzuk fel és keverjük a citrusokhoz.
  4. A tetejére szórjunk gránátalma magokat, és akár meglocsolhatjuk egy kis friss ízű olivaolajal, vagy egy kis mézzel.

Megjegyzések:

  • A gránátalma magozásáról itt írtam.

citrusos sütőtöksali

Leave a Reply

