Tavaszi tisztítókúra – csak okosan!

Hogy szerintem létezik e méregtelenítő kúra? Határozottan állítom, hogy igen. A hozzávalók: túrabakancs, kényelmes ruhák, és magas hegyek.

IMG_k9222

Blog_tiszta5

IMG_9320

Pár éve reneszánszát élte a tisztítókúra láz. Szerintem minden egészséges életmóddal foglalkozó média erre buzdította olvasóit vagy nézőit. Olyan emlékeim vannak, hogy egy kúra többnyire arra épült, hogy egy alapanyagból étkezzünk viszonylag hosszú időn keresztül. Például volt rizs kúra, bébiétel kúra, gyümölcskúra gyümölcsteával, tojás főtt répával, nyers zöldségek napokon keresztül, és olvastam olyan elméletet is, hogy egy fogyókúra sokkal hatékonyabb, ha közvetlen előtte túlestünk egy tisztítókúrán. Sőt aki komolyabban vette az kb. csak ihatott egész nap, ezt utóbbit hívták léböjt kúrának. Ezeknek a célja az volt, hogy minden méreganyag távozzon az ember szervezetéből. És ez volt az a része, amitől egy kicsit tartottam. Úgy tudtam elképzelni, hogy elindul a szervezetemben A Tisztítás egy iPad minivel vagy egy Samsug Note-tal (akkoriban még laptoppal) a kezében, és mindenkit igazoltat. Aki káros anyag, azt fenékbe billenti és mehet kifelé, aki hasznos anyag annak pedig megköszönte a közreműködést, és további sikeres együttműködést kívánt. Nem értettem, hogy miért csak a rossz dolgok mennek ki, és ha azoknak fel is út, le is út, akkor mitől maradnak benn a jók. Így mivel ciánt mégsem ettem, úgy gondoltam elvagyok komolyabb méregtelenítés nélkül. Aztán miért jó, hogy valamiből sokat viszünk a szervezetünkbe, valamiből pedig semmit se. Konkrétan vitamint se, vagy a vitamint kemikáliák formájában azaz pont abban a formában amit elvileg épp ki akarunk tisztítani, mert károsnak, sőt egyenesen méregnek ítéljük. Manapság részben még divat a méregtelenítés, ugyanakkor rengeteg kritika is éri, mondván megterheli a szervezetet, nem viszünk be elég tápanyagot, és igen, kisöprünk néhány dolgot, amit nem kéne. Sőt, sokan az egyre sűrűbben előforduló ételek iránti intoleranciát is részben erre vezetik vissza.
Az előszóból szerintem kiderült, hogy ha nem egy jó kis túráról van szó, akkor méregtelenítés tekintetében én a második, szkeptikusabb csapatba tartozom. Ugyanakkor itt a tavasz. Mindig vágyunk egy kis megújulásra, ami sok esetben abban ölt testet, hogy megjelenik egy új cucc a ruhásszekrényben, jobb esetben a megújulás ürügyén, rosszabb esetben, pedig azért mert már nem mutat rajtunk olyan előnyösen az a régi darab, mint mikor megvettük. Szóval mégis kéne valami… ami egy kicsit tehermentesíti, a szervezetünket.
Annak idején mikor ajánlották, megvettem, de nem bűvölt el annyira Mireille Guiliano, A francia nők nem híznak című könyve, talán be se fejeztem az olvasását. Ami fura, mert alapvetően egyet értek szemléletével. Röviden a lényege, hogy mindent lehet, ami nem adalékanyagokkal tele műkaja, azaz nagyrészt természetes, jó minőségű, és mértékkel használjuk. Mikor hazajött – bevallása szerint – elhízva Amerikából akkor egy ismerőse ajánlotta neki a póréhagyma kúrát. Megfőzi a hagymát, egész nap a levét issza, és a natúr főtt hagymát eszi, esetleg minimális sóval, olivaolajjal, mindössze két napig és a második este ehet egy kis halat vagy gyümölcsöt.
Aznap mikor kipróbáltam, nem reggeliztem semmit (mert nem volt itthon semmi), és a piacról hazaérve ettem gyümölcsöt, majd egy fotómodell levest, és később ezt. Egy százas skálan az ízhatás egy kis jóindulattal, a hetedik egységet érte el, és délután mikor jöttem haza és megláttam egy kisgyerek által elhagyott (és a szülei által nem felszedett) fél szelet megrágott csokitorta szeletet a betonon heverni, majdnem rárepültem. Szóval ez se igazán nekem való, de valójában egészséges, kb. laktató, és mégis jobb a gyomornak, hogy valami főtt étel kerül bele, így a végére megbarátkoztunk, szóval ez a recept lesz most a blogon.

Blog_tiszta4

De van még egy gond. A következő dolog amit nem értek, ha fogyni akarunk akkor az ételeknek miért kell ilyen elképesztően puritánoknak lennie. Mint pl. a diéták sztárja a párolt natúr csirkemell. Mit árthat egy kis rozmaring vagy egyéb fűszernövény, mit árt egy kis édesköménymag, aminek rengeteg pozitív élettani hatását mutatták ki, ahogy akár a gyömbérnek vagy a fahéjnak is.

Szóval minden tudományos alapot nélkülözve, én így gondolom a saját kúrámat.

A „tisztítókúra” alatt, amiről azt gondolom le kell mondani egy hétig.
• Elhagyom a kenyérféléket. Nem azért mert rossznak találom, hanem mert tényleg hizlal. Egyébként is keveset eszem, így menni fog.
• Nem eszem húst, vagy csak nagyon keveset. Ami csak technikailag macerás, hisz itthon kevés vega hely van, de mivel amúgy is kevés húst eszem, nem nagy lemondás.
• Elmaradnak a sütikék és a csokikák. Bár nem eszem napi több darabot, de mégis, ez egy drasztikus, erőt próbáló lemondás lesz.
• Elhagyom a cukros teát, kávét, nincsenek üdítők, zacskós cuccok, tészták, félkész kaják. Mondjuk ezeket többnyire, amúgy is az üzletek polcain hagyom, sőt némelyiket még sose ettem.

És amire szerintem hangsúlyt kell fektetni az alatt a hét alatt:
• Fő méregtelenítésként el kéne menni egy nagyot lihegni 1200m, de legalább 300m fölé. 1000 méter fölött egy jó kis túra még az ember lelkét is kitisztítja.
• Megtartom a szokásos gyümölcsök, natúr joghurt, müzli reggelimet.
• Olyan teát iszom, amit kedvelek cukor nélkül. Ez jelenleg a Hongkonból importált zöld teám.
• Nasinak gyümölcsöt, házi üdítőt iszom, vagy aszalt gyümölcsöt. Igen, ebben van cukor, de ennyitől azért nem rettegek. Eszem magvakat, amiben igen, van olaj, de szerintem egy kevéske kell is. Ez nem pótolja az édességet, de csak kibírom…
• Ebédnek a receptben írt hagyma valamilyen kombinációval fog jönni. (Ld. lenn) vagy egy normál könnyű ebéd lesz.
• Vacsinak, pedig egy finom saláta, vagy ha egy könnyebb ebédet ettem, akkor a főtt hagyma valamelyik változata jön vacsira.

blog_tiszta2

Hozzávalók az alaprecepthez:
• 1kg póréhagyma
• víz

Elkészítés:

1. lépés
A pórét megtisztítjuk, és nagy darabokra vágjuk, kb. 4 -5 centis csíkokra. Beletesszük a lábosba.

2. lépés
Felöntjük a hagymát annyi vízzel, ami kicsit több mint ami ellepné. Ez kb. 1,3l víz. Felforraljuk, majd fedő nélkül kb. 20 percet gyöngyöztessük.

3. lépés
Ha kész a leves, leszűrjük a hagymát és a levet külön tálban megtartjuk.

4. lépés
A kész hagymát tároljuk hűtőben, és melegítve együk, szerintem így finomabb. Ha a levet nem akarjuk inni, akkor miután szobahőmérsékletűre hűlt, tegyük műanyag dobozokba, ragasszunk rá egy a tartalmára utaló cédulát, és tegyük mélyhűtőbe. Jól jöhet később zöldség alaplé gyanánt.

Fontos tudni:

• Az eredeti kúra szerint a levet kell inni egész nap, és ha megéhezünk, fél csésze hagymát lehet enni. Ezt maximum két napig csinálhatjuk, nem tovább, nem egy hétig, és a második nap végén egy kevés halat vagy gyümölcsöt ehetünk.
• Praktikus ha nem várjuk meg az étkezéssel még korog a gyomrunk, ha már kicsit éhesek vagyunk, együnk, különben egy kínzás az egész.
• Szerintem fontos, hogy ezt a kúrát akkor csináljuk mikor semmi bajunk nincs. Nem vagyunk megfázva, nem vagyunk betegek, ha azok voltunk, akkor tegnapnál régebben épültünk fel, nem menstruálunk, és nem borítanak ki az örökké változó fronthatások, stb..
• Nem mondom, hogy másfél csésze a napi adag, de ha igazán fogyni szeretnénk, akkor nem ehetünk alkalmanként egy púpozott nagytányérral. Kb. egy kisebb müzlis tálnyit lehet enni, egy kis kiegészítővel. Alább az ötletek, mivel.

Blog_tiszta1

Ötletek, az ízesítésre:
Mivel jómagam nem indulok akkora túlsúlyról, hogy az már az egészségemet is veszélyeztetné, én könnyített, ízesített verzióim valahogy így néznek ki.

Alapnak kezdjünk szűk egy csésze hagymával, egy kis sóval, frissen őrölt borssal és egy bő evőkanál olivaolajjal. És néhány ötlet amivel lehet kombinálni, ízesíteni:

  • Egy paradicsom, és kb. 6 levél medvehagyma apróra vágva, ahogy most ettem.
  • Medvehagyma helyett használhatunk bazsalikomot, kakukkfüvet, petrezselymet, friss koriandert, vagy ezek kombinációit.
  • Tehetünk a salátához retket.
  • Paradicsom helyett, használhatunk egy kis uborkát, vagy pirított cukkinit, fokhagymával, esetleg paprikát, vagy egyéb zöldséget.
  • Mozsárban összetörünk egy kiskanál édesköménymagot és koriandermagot, és megszórjuk a hagymát.
  • A levet dúsíthatjuk répával, vagy vörös illetve lila hagymával.
  • Adhatunk főtt répát az ételhez és fűszerezhetjük.
  • Az olaj mellé nyomhatunk egy gerezd fokhagymát, és petrezselyemmel, paradicsommal díszíthetjük.
  • Nagyon finom, ha egy gerezd áttört fokhagymához egy kis darabka friss gyömbért reszelünk, ezt keverjük az olajhoz és korianderrel szórjuk meg az ételt.
  • Tehetünk rá egy tükörtojást, vagy főtt tojást ehetünk mellé, esetleg kis sovány sonkával.
  • Rukolával, és egy fél mozzarella sajttal is finom.
  • Kombinálhatjuk még citromlével, és körtével.
  • Adhatunk hozzá spárgás, medvehagymás vagy bármilyen pestot.
  • Lehet főzni a hagymát brokkolival, és a főzővízbe egy csapott evőkanálnyi frissen őrölt édesköménymagot és koriandermagot lehet főzni.
  • Levesnek is lehet készíteni.

https://www.facebook.com/HomeBisztro

IMG_8986

IMG_8919

IMG_9218 IMG_9061 IMG_9363

IMG_9209

IMG_8862

IMG_k8921

IMG_8987

IMG_9315 IMG_k8873 IMG_k8929 IMG_k9138 IMG_k9150 IMG_k9277

Blog_tiszta3

Advertisements

3 thoughts on “Tavaszi tisztítókúra – csak okosan!

  1. Már a fotók látványa is lélekemlő, hát még élőben. Pont úgy vagyok a hegyekkel, ahogy te, akárcsak a méregtelenítéssel. :D Sajnos nekem baromi nehéz lenne ez utóbbit betartani, mert tényleg alig eszem zöldet, ui. nem szeretem. A répát csípem, na de lének??? A kenyér meg nálunk alap kaja, kész kínszenvedés lemondani róla, de muszáj. A csoki nem probléma, mert nem eszem csokit, max. olvasztva süti tetején. na de sütit – azt igen, az kell! Elvileg elkezdtük a fogyózást, de mégsem érzem azt, hogy megy is, mindig elcsábulunk, pedig most már tényleg nem mehet így tovább. :(
    Egyébként annyira egyetértek azzal, amit írtál, hogy miért ne lehetne a csirkemellen fűszer. Szerintem is kell rá, az tán csak nem hizlal. A fotók egyszerűen csodásak! Alpok, igaz? Osztrák, olasz vagy francia?

    • Síelés közben találtuk ki, hogy vissza kell ide jönni még nyáron. Visszamentünk. Mikor itthon mindenki flip-flop papucsban csoszogott és pántos trikóban, én hóviharban győzködtem a párom, hogy tudom, hogy szép a kilátás a csúcsról, de kesztyű és sapka nélkül nem mehetünk fel, és 200 méterrel feljebb lévő ködtől ugyanúgy nem látunk mint itt lenn. De életem egyik legjobb kirándulása volt. Nem eszel csokit???? Én Nobel díjat adnék annak aki rájött a készítésére. :) A facen Gabinak azt írtam, hogy nem mindenki igényli. De lehet egy rossz beidegződés pedig nem a sok íz hízlal, hanem a sok kalória. :) Ausztriában volt, Mölltal gleccser. Olyan telehold volt, majdem mintha nappal lett volna. :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s