Epres rebarbarakrém mézes joghurttal – ismerkedés a rebarbarával

Mézes joghurt almával kombinálva, és egy kissé más módszerrel már debütált a blogon. De mivel nagyon kedvelem, valószínű még bőven fog szerepelni. Mikor ez az ötlet jött, egy desszert szinten szuper egészséges frissítő nyalánkságot terveztem, de aztán a lustaság máshogy alakította. Sebaj, így is nagyon finom lett, mindössze bele kellett komponálni a mascarponet ami miatt annyi a hátránya, hogy nem illethetem a „könnyű” vagy a „light” jelzővel.

Mostanában többször csináltunk joghurtból sajtkrémet, és ez adta az ötletet, hogy ehhez a krémhez is ezt a módszert válasszam, hogy egy kicsit sűrűbb, tömörebb legyen az állaga. De a sajtkrémhez képest annyi különbséggel, hogy jóval kevesebb ideig csepegtetem a joghurtot. Mire elérte a joghurt a kívánt halmazállapotot, addigra belustultam, és úgy döntöttem ráér ez következő nap is. Így a krém több mint egy éjszakán át csepegett, azaz sajt lett belőle, amit viszont lágyítani kellett egy kis mascarponéval.

Epres rebarbarakrém mézes joghurttal

Ez a desszert még arra is kiváló, hogy ismerkedjünk a rebarbarával. Először bő 10 éve külföldön találkoztam vele, de csak pár éve kezdtem el használni. Azaz ez a „kezdtem el használni” egy kis túlzás, mert ugyan kedvelem, de messze nem érzem azt a rajongást iránta mint Európa északibb országaiban. Ennek a zöldségnek – merthogy zöldség – savanykás az íze, és talán azért is alkotnak klasszikus párost az eperrel, mert utóbbi egy kicsit édesíti, ellensúlyozza, lágyabbá teszi az ízét. Így kezdetnek, azaz ismerkedésnek ez a recept tökéletes. A krémnek a méztől és a vaníliától van egy kellemes aromája, de alapvetően semleges az íze, így tud érvényesülni a kicsit édes – kicsit savanykás gyümölcs-zöldség pép, és így lesz a melegben is egy kellemes frissítő desszert.

Epres rebarbarakrém mézes joghurttal

Epres rebarbarakrém mézes joghurttal

Elkészítési idő: Kb. 30-40 perc + egy éjszaka csepegetés
Mennyiség:       4 kis adag
Nehézségi fok: egyszerű

Hozzávalók a krémhez:

  • 500g natúr joghurt
  • Fél kiskanál só
  • 250g mascarpone
  • 110g méz (1ek. kb. 25g, így 4 bő evőkanál kell hozzá, vagy ízlés szerint kicsit több vagy kevesebb)
  • 1 lime vagy fél citrom héja
  • 1 kiskanál  lime vagy citromlé
  • 3-5 kiskanál natúr joghurt
  • 1 kiskanál vaníliakivonat

Hozzávalók az epres rebarbarakompóthoz:

  • 300g rebarbara
  • 300g eper
  • 2 evőkanál cukor
  • 1 evőkanál barnacukor
  • 1 evőkanál méz
  • szűk fél kiskanál fahéj (elhagyható)

1. lépés
A natúr joghurtot elkeverjük a sóval, és egy nagyobb, mély edénybe tiszta muszlin kendőt fektetünk, ebbe öntjük a joghurtot. A kendöt a csücskeinél összefogjuk, a jogurtot pedig fellógatjuk a hűtőben, hogy a tálba csepegjen. Így hagyjuk egy éjszakán át. Nekem a hűtőpolcok rácsosak, így a kendő csücskét egy irodai binder kapoccsal (azaz iratcsipesszel, és nyilván legjobb a krémnek, ha van olyan ami mosolyog) a rácshoz erősítem, és így lógatom.* Reggelre egy sűrű sajtszerű massza lesz belőle.

2. lépés
A rebarbarát és az epret megtisztítom, a rebarbarát felvágom (ha nagyot vettünk) egy hőálló tálba teszem, megszórom egy evőkanál cukorral, majd 180 fokon addig sütöm míg puha nem lesz. Ez kb. 10-15 perc. Kb. a sütési idő felénél az epreket (szükség esetén félbe vágva) hozzáadom. Szerettem volna hogy az eprek nagyjából egészben maradjanak, vagy egy kicsit nyersebbek legyenek, ezért adtam hozzá később, de egybe is betehetjük a sütőbe.

3. lépés
Hagyjuk egy kicsit kihűlni az epres rebarbara krémet, majd ízesítsük. Én egy evőkanál barna cukrot, egy evőkanál mézet, és egy szűk evőkanál fehércukrot adtam még hozzá, és egy kis fahéjjal ízesítettem. De kóstoljuk meg, és ízlés szerint szűkítsünk vagy bővítsünk az ízesítésen.

4. lépés
Míg a rebarbarás krém sütőben, addig összeállíthatjuk a krémet. A tömör joghurtot kivesszük a hűtőből, hozzáadjuk a mascarpoét, a mézet*, a citrom levet és héjat, és szükség esetén egy kevés natúr joghurttal higítjuk. (Nekem kb. 4 kiskanállal kellett hozzáadnom.)

5. lépés
Összeállításhoz poharakba rétegezzük a krémet és az epres rebarbarás lekvárt. Ehetjük így is és összekeverve is.

Epres rebarbarakrém mézes joghurttal

Megjegyzések:

  • Talán egyszerűbb ha a muszlin kendőt egy szűrőre/szitára tesszük és abba öntjük a joghurot. Így csepegtetjük egy estén át. De hatékonyabb, ha még a saját súlya is húzza a joghurtot.
  • A krémnél, és a lekvárnál is fontos a kóstolás. Ez a verzió kellemesen, enyhén édes, de nyugodtan hangolhatjuk édesebbre, főleg mézesebbre.
  • Joghurt tekintetében szerintem most egy kevésbé savanykásat válasszunk. Számomra ilyen pl. a Zott Natura, Creamfields, Bakoma Greek, esetleg a Milfina.
  • Mikor a rebarba és az eper megsül, egy része nagyon leveses lesz. Ezt a finomságot nem kell leönteni, várjuk meg míg kihűl egy kicsit, és ismét keverjük el az egészet.
  • A rebarbarához jól passzol még a gyömbér is. Ehhez a pavlova tortánál az útmutatás.

 

https://www.facebook.com/HomeBisztro

blog_IMG_7206 - Copy

 

Tavaszi pavlova

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

