Bodzás epres morzsasüti és egy kis optimizmus

Nem ezt a bejegyzést szántam mostanra, főleg nem édességet. Ez egy hirtelen felindulásból megírt post, nem igazi, hanem szó szerint futtában készült ételfotókkal, de most annyira jól sült el minden, hogy át kell ragasztanom az optimizmust és a lelkesedést mindenkire akire csak tudom.

Az idén majdnem lemondtunk a bodzaszedésről. Az orgonaszezon vége felé még azzal vigasztaltuk magunkat, hogy már csak hetek kérdése és ismét lesz bodzaszörp, no meg rengeteg finom édesség amibe a bodzavirágot belekombinálhatjuk. De az idő se volt túl jó, és sajnos a mi életünk is úgy alakult, hogy nem tudtuk összehozni, hogy bodzát szedjünk, pláne, hogy azt még fel is dolgozzuk, így arra gondoltam összeszedek egy pár ötletet amivel eddig sikeresen próbálkoztam bodzafronton, és az új ötleteket megtartom a következő évre.
Párom nagyon szereti az epret, egy gyümölcsért nem képes így lelkesedni. Ebből következik, hogy már az eperszezon elejétől hallgatom, hogy csináljak legalább egy kis adag cobblert amit régen csináltunk. De ez az elmúlt években annyit csináltam, hogy már tényleg, de tényleg két éve unom, szóval ameddig lehetett – gyakorlatilag eddig –  halogattam az akciót, és abban a  téveszmében ringattam el magam, hogy már feladta. Aztán ez a hétvége úgy alakult, hogy amikről eddig már lemondtunk, valahogy mind összejött. Remélem ezzel mindenkiben tudom tartani a lelket, hogy ne adja fel, mert ugyan apróságok, de mégis képesek örömet okozni. Akkor sorjában:

epres bodzás süti

Szombaton eljutottunk bodzát szedni. Egy helyet tudunk pest közelében ahol a forgalomtól távol van jó néhány bokor, és szerencsére egy barátunk is arra lakik, így bekopogtunk oda is. Kedvfokozónak kaptunk egy kis sütit, stílszerűen finom bodzaszörpit, összeszedtük a hiperaktív kutyust (akit Bodzának hívnak) és elindultunk egy nagy kosárral sétálni. Szombaton már nem volt időnk, energiánk összerakni a bodzaitalt, de vasárnap ez is megtörtént. Azóta pihen a hűvösben. Hogy mindenki megnyugvását fokozzuk, szombati piacozásból megmaradt eperből a cobblert is majdnem megcsináltam, de nem volt kedvem összeállítani a tésztáját, pláne mert sötétedés előtt még le akartam tudni egy sportadagot. Így kevertem két receptet és lett belőle crumble. Bodzából egy kicsit túlszedtük magunkat,  szóval bőven került az eprek közé. Ezek után azt gondolom már tényleg csak az erkély rendbe rakása vár ránk még a tél beállta előtt.

A fenti sorokból azon kívül, hogy idővel csak összehozzuk amit akarunk, és nem kell idő előtt feladni, még egy nagyon fontos következtetést is le lehet vonni: Téveszme, hogy tavasszal le lehet fogyni. OK. Persze le lehet, hisz senkinek nem kötelező a fagyizók tesztelése közben orgonás sütit enni, epres édességeket kombinálni, és cukros bodzás italt inni. De sajnos ezek annyira finomak, és a mostani hetekben igazán finomak, hogy kár kihagyni őket.

Idén egyszer voltam futni, pont egy hete. Aztán vagy nem volt időm, vagy annyira fájt a fejem, hogy épphogy csak életképes voltam, így fel nem merült bennem, hogy még futkározzak is. De vasárnap este mégis nekiindultam. Persze régen is futottam, és minden alkalommal éreztem a fejlődést az előzőhöz képest, de most nagyon meglepett az eredmény. Szignifikánsan jobban bírtam, mint az előző futás alkalmával. Sokkal később jött el a holtpont, sokkal kevesebb sétával nyomtam le a kezdő kört, és azokat a szakaszokat amiket futottam sokkal gyorsabban, erősebben toltam. Sőt a végére még rá is húztam egy konzervatív sprintet, aminek már a gondolatától is összeestem volna az előző futásnál. Ez sokkolóan hatott rám, és teljesen fellelkesített. Itthon még jött egy kis light torna és úgy tűnik egy igen különleges nyújtó gyakorlatsor, amit már A Nyúl se bírt mozdulatlanul nézni, le kellett jönnie hozzám a magaslati helyéről. Kíváncsian piszkálni no meg a kis bajszával csiklandozni a karomat és az arcomat, miközben a gerinctornán ellesett gyakorlatokkal a derekamat próbáltam nyújtani. Magamra se ismerek, de tény, hogy ez most annyira felturbózott, hogy már várom a következő futást. Határozottam úgy érzem, hogy van esély egy kis életmód váltásra, nincs veszve minden, menni fog. Mire hazaértem, nemhogy megsült, de kicsit ki is hűlt no és drasztikusan megfogyatkozott az epres süti. De ami megmaradt nekem, abban sokkal jobban lehetett érezni a bodza aromáját mint amire számítottam. Szóval még ez is jobban sült el a kelleténél.

IMG_7389

Elkészítés idő: kb. 10 perc összeállítás + kb. 20 perc sütés
Nehézségi fok: egyszerű
Mennyiség: kb. 2-3 személyre, egy 20-22 cm átmérőjű vagy kb. 20×10 cm tálkányi

Hozzávalók az eperhez:

  • Kb. fél kg eper
  • 1 evőkanál fehér liszt (lehet rizsliszt, vagy kukoricaliszt, én most utóbbiból készítettem)
  • ízlés szerint barnacukor (ez nálam kb. 2-3 evőkanál)
  • 1 teáskanál vaníliaaroma (elhagyható)
  • 2 nagyobb ernyő bodza virágai

Vagy egy másik recept alapján.

Hozzávalók a morzsához:

  • 90g liszt
  • 3-4 evőkanál cukor (ízlés szerint)
  • 30g csonthéjas (dió, mandula, kesudió, fenyőmag, pisztácia, amit kedvelünk)
  • kb. 20g keksz nagyobb darabokra törve (Én Győri kekszet használtam a hagyományos recept szerint)
  • 6-7 db datolya
  • 50g hideg vaj felkockázva

Vagy egy szintén másik recept alapján.

1. lépés
Az epret megmosom, lecsumázom, és a tűzálló kivajazott tálba teszem. Egy evőkanál liszttel, és kb. két evőkanál barnacukorral, vaníliaaromával összeforgatom. Hozzáadom a kb. 2 ernyő bodza virágát.

 2. lépés
A lisztet, cukrot, vajat, csonthéjast és a kekszet összeforgatom, és az ujjaimmal összedolgozom míg morzsalékos állaga nem lesz.

3. lépés
A morzsát az eperre szórom, a tetejére egy elszórok még egy evőkanálnyi barnacukrot és 180 fokon kb. 20-25 percig sütöm. Gyakorlatilag addig míg a tetején a morzsa világosbarnára nem sül.

Ehetjük így magában is, ahogy mi tettük, de tejszínhabbal, valamilyen krémmel, vagy vaníliafagyival még finomabb. Joghurtba keverve is finom reggeli.

blog eper1

Megjegyzések:

  • Ha hatalmas eprünk van, akkor félbevágom, egyébként egészbe hagyom. Én most ezt a kétfélét kevertem, mert kedvelem, ha az eper nagyjából egyben marad, és nem sül lekvár szerűre.
  • Hogy a morzsa ne égjen meg a tetején, érdemes a sütő alsó harmadába helyezni.
8 thoughts on “Bodzás epres morzsasüti és egy kis optimizmus

  1. Szenzaciós, minden. A fotókban nem győzök eleget gyönyörködni ismét, a leírás meg…(én is pont ilyeneken megyek át. Sportolni kezdtem, tavasszal nem fogytam, majd most…) szenzációs kellékeid is vannak, biztos nagyon gyönyörű lakáskád van! Gratulálok!!

    • Köszönöm Kriszta! :) A kellékek gyűlnek… gyűlnek, de már megálljt kell parancsolni nekik. Ezt sokszor megtettem, de keletkeznek. A lakás pedig picike, de mégis imádom, helyes lett.

  2. Ó, hát mondom én, hogy a lelkesedés nagyon megy nekem. Különösen azért a jó kis sütiért tudok :)
    De klassz lehet a futás is, jó érzés amikor az ember le tudja küzdeni a mindenféle dolgokat magában.

    • Igen, a Párom is feláldozta magát, hogy inkább otthon marad és megvárni még megsül, majd a hasizom résznél mesélt arról, hogy ismét elkezd edzésre járni. A cikkre csak annyit mondott jól sikerült, de (még) nem ment tornázni. :)

      Annyira nem klassz, :) de nem olyan gáz ha jó helyen fut az ember. A ligetben elvagyok, de konditeremben ötöde ennyi nem menne. Lánykák fussatok helyettem, én beszédültem tegnap éjjel, és azt mondták az orvosok maradjak nyugton. Épp, hogy elkezdtem, már lőttek a sportnak..

  3. Konzervatív sprint… :D Ez nagyon tetszik! És persze a reci meg a fotók is. De mikor nem? ;) Még sosem sütöttem cobblert, pedig kéne. Pároddal pedig sztem összevesznénk, hogy kié legyen az a tál eper, mert én is ölni tudnék érte.
    Sajna a mai futás elmarad, mert Móni lemondta, de állítólag holnap megyünk. Futhatnék egyedül is, de így elsőre lelkesítőbb, ha ketten kezdjük, aztán meg majd meglátjuk. Remélhetőleg nem fog kiakasztani a jövőben, ha nem jön és egyedül kell mennem. Imádkozom, hogy az életem részévé tudjam tenni a futást, mert 40-hez közeledve ez különösen üdvös lenne, ill. amúgy is jó dolog. És nem utolsó sorban bátrabban ehet az ember, ha utána le is dolgozza. Hajrá-hajrá, szurkolok, hogy életmódot tudj váltani! ;)

    • Köszönöm szépen! Igen… nehéz volt valósághűen érzékeltetni, hogy még arra is volt energiám, hogy megnyomjam a végét, de azért megmaradjak a realitások talaján.
      A mostani eprek miatt kár lenne börtönbe menned…
      Várd meg a barátnődet, de nehogy eldumáljátok az időt…. :)

    • Várj… azt mondod akkor is csinosabb leszek ha csak elkezdem nézni a VB-t?????? ;) Mondjuk sör nélkül csak mogyoróval???
      Már sokkal jobban, köszönöm! És a számadatok szerint messze egészségesebb vagyok a korosztályom hazai átlagánál.

Leave a Reply

