Epres Gazpacho

Holnap kezdődik az idei év első nyári hétvégéje, és az időjósok szerint is az első igazi nyári hétvége. Remélem, hogy a hosszú hétvégén mindenki elmegy strandolni, Balcsizni, tengerpartolni a melegbe, vagy ha valaki még nem érzi magát elég edzettnek a kánikulához, akkor a hegyekbe, ahogy mi tettük tavaly június közepén. Évek óta terveztük, hogy egyszer egy nyáron is megnézzük a síelő helyet. Mikor itthon mindenki egy szál trikóban izzadt, én síruhában győzködtem az Embert, hogy mivel nincs kesztyűnk és sapkánk nem érdemes a hóviharon keresztül feltúrázni a csúcsra, ami szintén egy, az ittenihez hasonló viharfelhőben áll. Beláttuk, lejjebb mentünk, a fantasztikus tavaszi időbe. De senki ne gondolja, hogy csak a női hóbort miatt vittem magammal ujjatlan trikót. Mivel akkor már ott se fűtöttek, nagyon jól jött éjszaka a pizsi alá. De most meleg lesz, és a piacokon eper lesz. Aki esetleg itthon marad, annak lehet csinálni jó kis frissítő desszertet, és frissítő levet.

Eper gazpacho

A gazpacho (és a salmorejo) a spanyolok egyik válasza a kánikulára. Az utóbbi inkább délen jellemző, a gaspachoval viszont mostanra már szinte egész Európa hűti magát. Gyakorlatilag egy paradicsom alapú zöldségleves, amit kenyérrel tesznek tartalmassá. Semmi főzés, szinte csak turmixolás. És ahogy egyre többen ismerik meg, egyre többen variálják. Ugyan sose hallottam gazpacho néven emlegeti (bár attól még tehették) engem a pár éve elterjedt dinnyeleves is erre emlékeztetett. Úgy éreztem, olyan mint egy átlag gazpacho, ami a dinnyétől egy kicsit lágyabb, édesebb az eredeti változatnál. Most ugyanez a téma eperrel, sőt később akár érdemes lehet próbálkozni barackkal.

Ez a leves eredetileg kenyérrel készül. Remek felhasználási lehetőség a szikkadt szeletek megmentésére. Nálunk az a helyzet, hogy kettőnknek igen ritkán veszünk kenyeret, de konkrétan erre az alkalomra mikor fotóztam és beküldtem a májusi Kifőztük magazinba, vettem.  Megettük, de ezért a receptért, félretettem két szeletkét, majd később mikor minden hozzávaló összejött a leveshez, és a fotózáshoz, a Párom boldogan közölte, hogy volt még két szelet kenyér a tartóban, ami még egész jó állapotban volt, így csinált belőle magának meleg szendvicset.  Ugyan nem tudta, hogy mire készülök, ezért magamban számoltam el háromig, ami olyan hatékony volt, hogy mikor csináltam, nem érdekelt, megcsináltam kenyér nélkül. Egyébként működött, szóval ha valaki fogyózik vagy glutén mentesen étkezik, ne adja fel, tegyen egy próbát kenyér nélkül! Párom szerint ez felér egy megszentségtelenítéssel, szerintem pedig finom.

Epres gazpacho

Elkészítési idő kb. 15 perc
Nehézségi fok: egyszerű
Mennyiség: 4 személyre egy kis adag, bő egy liter

Hozzávalók:

  • 250g eper
  • 3 közepes paradicsom (kb. 300g)
  • 1 kígyóuborka (kb. 280g)
  • 1 kis csokor friss tárkony (kb. 5-5 gramm) vagy egy kis marék bazsalikom
  • 1 gerezd fokhagyma
  • 1 kisebb lilahagyma (kb. 35g)
  • 80 ml olivaolaj
  • Fél kiskanál balzsam vagy sherry ecet
  • 1 vastagabb szelet kenyér

1. lépés
Előkészítjük a zöldségeket. Az epret megmossuk, kicsumázzuk, az uborkát meghámozzuk, végül a hagymáról és a fokhagymáról is leszedjük a külső héját. A tárkonynak (vagy ha bazsalikomot használunk) csak a leveleit használjuk fel, a szárát nem.

2. lépés
A kenyér héját levágjuk, és a belső részét beáztatjuk, kb. 5 percre.

3. lépés
Turmixgépbe tesszük a hozzávalókat és simára keverjük, vagy egy nagy tálban botmixerrel pürésítjük. Hidegen tálaljuk.

Epres gazpacho

Megjegyzések:

  • Itt is fontos a kóstolás. Ha pl. nem elég édes az eper és/vagy a paradicsom, kevés cukorral (kb. 1 kiskanál) enyhíthetünk az ízeken.
  • A mennyiségek se kőbe vésettek, nyugodtan használhatunk több epret, ha azt akarjuk hangsúlyosabbá tenni, elhagyhatjuk a tárkonyt vagy a bazsalikomot és akár csak a tetejére tehetünk. Ízlés szerint akár megpróbálhatjuk a petrezselymet is.

https://www.facebook.com/HomeBisztro

Epres gazpacho

Leave a Reply

