Sületlen sajttorta málnával és ribizlivel – 100.

Buli van!!!

De tényleg. A 100. bejegyzést ünnepeljük. Szerintem egy blog születésnapját illik megünnepelni. Ennek is jó lenne egy saját szülinap, de egyenlőre még nem tökéletesítettem a képletet ami alapján meg tudnám határozni ezt a napot. Mikor „megnyitott” a Homebiszto, valójában szinte üresen állt az „üzlethelyiség”. Aztán jött az első bejegyzés, amit nagyon lassan és nehézkesen követett a többi. Lelkesedésből volt bőven, de időből és energiából akkoriban semmi, így szinte pangott a „bolt” közel egy évig. Az idő és energiagondok azóta kezelhető szintre estek, így bő egy éve a Homebisztro is normál üzemben kezdett működni.IMG_8219

Körülbelül heti egy bejegyzés érkezik rá, néha egy kicsivel több, néha egy kicsivel kevesebb, valamikor a blogon nem, de a facebookon egy megosztás erejéig egy addicionális gondolat is megjelenik. Már vannak projektek, mint a Heti Turmix, és az Autentikus Ázsia, amik szépen lassan bővülni fognak, sőt új ötletek is beugranak amiket meg kéne valósítanom. Társat is találtam a bejegyzések írására, azaz én Maci nevű Nyuszim is klaviatúrát ragad néha, hogy bölcs gondolatokkal árassza el a nagyvilágot. És ami még fontosabb, hogy már új, nagyon kedves blogbarátok is vannak, akik mindenféle akcióra invitálnak. Aminek a látszat ellenére nagyon örülök, és foglalkozom is a témával, csak kissé lassan tudom őket blogosítani.sületlen sajttorta bogyós gyümivel

Egy este már félálomban voltam, mikor kaptam egy meghívást a Rizsázzunk Kolléganőtől, valami nagyon frissítő, nagyon gyümölcsös vendégposztra. De nem tudtam megálmodni mi legyen. Ugyanakkor reggel ébredés után 40 perccel azaz a valós ébredéskor, azonnal megvilágosodtam. Kitaláltam az alapot, ami nemhogy adta magát, hanem üvöltött, szóval már csak annyit beszéltünk meg, hogy a nyári gyümölcsöket megvárjuk. Azok pedig megérkeztek, így lassan jön valami nagyon friss, nagyon gyümölcsös, és remélem nagyon finom bejegyzés képpel itt, recepttel ott. Van egy kis ismerkedési játék ami blogról blogra száll, és az én blogomra már kétszer rászállt, első alkalommal Krisztától, akit azon nyomban követett Gabi is, így lassan azok is megválaszolásra kerülnek.
A mostani bejegyzéshez pedig az a sztori, hogy Cheffeleség Kriszta észrevett egy süti fotót mire rányomta a szeretet bélyegét (=facebook like), ezt pedig én vettem észre, és jött az ájuldozás, hogy ez mennyire szép, mennyire finom és mennyire kéne most  – szigorúan az ízlelőbimbóinkon keresztül – a pocinkba. Kriszta ötlete erre az volt, hogy csináljunk egy játékot, hogy adott ez a kép, ez által inspirálva, ki milyen sütit tud készíteni. Majd mindenki felteszi a saját blogjára. Ő rendre meg is csinálta, publikálta, én pedig lemaradtam mint az inflációt követő fizetésemelés. Sőt a túrakekszen kívül még édesség se volt itthon az elmúlt hetekben, hisz az édesség készítésére és evésére szánt időt futásra próbáltam cserélni. De pár napja drasztikus külső nyomása már muszáj volt tortát csinálni. Kizárólag tortát.

100blog4

Így mivel a Homebiszto születésének napja olyan megfoghatatlan, ezért ünneplésre a 100. bejegyzést jelöltem ki. Azaz ezt. És szülinapi torta helyett, „A 100. Tortának” pedig ezt a már magam se tudom, hogy Kriszta előtt valójában honnan is inspirálódott tortát. Kriszta receptje első alkalommal annyira tetszett, hogy nem láttam értelmét a módosításnak. De valójában pont az volt az akció lényege, hogy ugyanazt, hogyan csináljuk meg egy kicsit másképp, a saját ízlésünk és elképzelésünk szerint. Ezért még hozzágondolva egy másik fotót és receptet amit évekkel ezelőtt találtam egy sületlen sajttorta címen, meghűtöttem az én verziómat is. Ez jön most.

Köszönet mindenkinek aki gondolt rám, jól esik, őszintén örülök és igyekszem eleget tenni mindennek. De most kezdődjön a buli, a fesztiválozás első része, a torta.

Elkészítési idő: Kb. 30 perc + legalább 4 óra hűtés
Nehézségi fok: egyszerű
Mennyiség: Kb. 6 személyre, 18 centis kis tortaformában

Hozzávalók:

  • 150g keksz (amilyet kedvelünk, csak ne vajas keksz legyen. Nekem Klasszikus Győri Keksz volt.)
  • másfél evőkanál kakaópor (vagy helyette csokis keksz)
  • 60-65g vaj (ha nem használunk kakaóport akkor szerintem 50-55g vaj is elég)
  • 250g ricotta
  • 250g mascarpone
  • 200g sajtkrém
  • 160g fehér kristálycukor (vagy 150g kristálycukor és 20g porcukor)*
  • 200ml tejszín (35%)
  • 5 zselatinlap
  • 200g málna
  • 50g+50g ribizli
  • díszítésnek bogyós gyümölcsök

1. lépés
A kekszet késes betétes robotgépben (vagy zacskóban, nyújtófával, kalapáccsal, szék lábával, vagy bármilyen biztonságos eszközzel) porrá zúzzuk, és hozzákeverjük a kakaót. A vajat megolvasszuk, és elkeverjük a kakaós keksszel. Kicsivel több mint a felét a tortatál aljához nyomkodjuk, és hűtőbe vagy mélyhűtőbe** tesszük. Én a torta alá tettem egy réteg sütőpapírt. Attól függően ki milyen formát használ, ez elhagyható. Viszont ezt kapcsos tortaformában lenne jó megcsinálni, ami nekem nincs, csak levehető aljú. Így a torta gyűrűt (azaz a függőleges részét) belülről körben befedtem sütőpapírral, így a torta széle a sütőpírral érintkezett, és nem a formával. Abban nem voltam biztos, hogy a papír nélkül a kész tortát sérülésmentesen ki tudom szedni. De ezzel a módszerrel viszonylag könnyen kijött a formából, majd mikor kinn volt, körbe lehúztam a tortáról a sütőpapírt.

2. lépés
A ricottát, mascarponét, és a sajtkrémet a cukorral (lehetőleg géppel) simára kikeverjük. Majd a zselatinlapokat hideg vízbe áztatjuk a csomagoláson jelzett ideig, de jellemzően 8-10 percig.

3. lépés
A málnát és 50g ribizlit késes betétes robotgépben, vagy turmixban pépesítjük. Ha kész, szűrőn keresztül  átpréseljük egy tálba. A málnák magjait ízlés szerint elnassoljuk vagy kidobjuk.

4. lépés
A tejszínt kis lángon felmelegítjük, majdnem forráspontig, és mikor már zselés állaga van a zselatinlapoknak, egyenként a meleg tejszínhez adjuk. Mindig akkor a következőt, ha az előző már teljesen feloldódott. Ha ez kész, akkor spatulával simára keverjük a krémsajtos masszával.

5. lépés
A keksz alapot kivesszük a hűtőből, és rápakoljuk a krémsajt felét, és ismét hűtőbe tesszük. A maradék krémhez hozzáadjuk a gyümölcspépet, és a maradék 50g ribizlit, és várunk vele egy kicsit, mondjuk 30-40 percet. Ez alatt valamennyire megköt a fehér krém a hűtőben. Ekkor vékonyan befedjük a maradék keksszel, majd ráöntjük a málnás krémet is. Így tesszük a hűtőbe egy éjszakára vagy további legalább 3-4 órára.

Tálalás előtt bogyós gyümölcsökkel díszítjük.

sületlen gyümitorta

Megjegyzések:

  • A torta nem túl édes, de szerintem így nagyon kellemes, friss. Ha édesebbre vágyunk akkor 10-20g cukrot még simán elbír.
  • *Az első kóstolásnál 150g kristálycukor után úgy éreztem mehet még bele cukor, de mivel nagyon szemcsés volt, már porcukrot adtam hozzá. De a kristálycukor szemcséssége később eltűnik, így nem kell vacakolni a porcukorral. (Ez egyébként szerintem kevésbé édesít mint a kristálycukor.)
  • Én 4 zselatinlapot használtam, és ez tökéletes volt a fehér krémhez, de a gyümölcsös krém folyósabb maradt. Ezért növeltem a mennyiséget. Vagy azt lehet még megoldani, hogy a gyümölcsös krémbe jusson több zselatin, úgy, hogy félreteszünk egy kis tejszínt amihez hozzátesszük az 5. zselatinlapot, és ezt már csak a gyümölcsös krémhez adjuk. De szerintem ezzel nem fontos matekozni, így is jó volt.
  • Nálam alul volt a gyümölcsös krém ami logisztikailag nem túl jó, hisz egy tállal többet maszatoltam. Ennek annyi volt az oka, hogy fejembe vettem, hogy a fehéren jobban mutatnak a gyümölcsök. ha valakinek nincs ilyen heppje, akkor praktikus a fent leírtak szerint csinálni.
  • Szárastul, magostul ahogy a képen vannak a gyümölcsök nem túl kényelmesen fogyasztható a torta. Tudom a díszítést még gyakorolni kell, de így jobban mutattak. Ha nincs ilyen desig vágyunk, akkor ehető módon, magozva, szár nélkül pakoljuk a gyümölcsöket a tortára. Ezt akár akkor is megtehetjük mikor kb. másfél órája van a torta a hűtőben, ekkor nem süllyed el a gyümölcs, de egy kicsit bele is ragad a krémbe, így nem gurul, vagy esik szét tálaláskor.
  • Másik verzió amit legközelebb kipróbálok akár a középső kekszréteg nélkül is lehet, hogy nem várom meg a második réteggel míg kicsit megköt a torta, hanem hamar ráöntöm, így átfolyik az egyik krémbe a másik amitől érdekes minta lesz a sütiben. Sőt egy kés élével, márványosra is lehet keverni a krémet, az is mutatós.
  • **A kekszalapot szeretem, de nem a kedvencem. Így nagyon ajánlom Kriszta verzióját, vagy egy piskóta alapot. A keksz alap, főleg a középső réteg egy kicsit elázik, átszottyosodik, amit én konkrétan pozitívan értékeltem, és szerintem csak használt neki. Az alsó réteg is át fog nedvesedni, de ezt csökkenthetjük azzal ha korábban megcsináljuk és tovább van a hűtőben, vagy hatékonyabban a mélyhűtőben. Esetleg süthetjük is kb. 10 percig.

https://www.facebook.com/HomeBisztro

 

6 thoughts on “Sületlen sajttorta málnával és ribizlivel – 100.

  1. Először is: szeretettel köszöntelek, kedves Home Bisztro 1. szülinapod alkalmából, és kívánok neked még nagyon hosszú életet! Másodszor: a torta gyönyörű, a róla készült fotók lélegzetelállítóak, épp most szedtem össze a leesett államat, és kedvem lenne már most, reggelire enni belőle egy hatalmas szeletet. :) Úgy érzem, méltó ez a torta az 1. szülinapra.

    • Köszönöm!
      Akkor legyen ez a születésének napja? Elgondolkodtató.
      Aznap én is ezt reggeliztem. Maci már jól van, nem kell minden estét az állatorvosnál tölteni. szóval inkább lefutom jövő héten.

  2. Fantörpikus lett Kedves Edina, nagyon büszke lehetsz magadra! Mind a blogra, mind erre a sütikére, ami csak úgy kínálja magát!!! Gratulálok!!! És még rengeteg ilyen bejegyzést kívánok!!! Kristike

    • Köszönöm, igyekszem. :) Egyébként nehéz feladat volt, mert a torti majdnem lepottyant, belenyúltam, látszik a képen. A bejegyzések jönnek. Most épp a pazarlásról. Remélem az is érdekes.

    • Köszönöm szépen, folytatjuk! :) Krisztáról most nem tudok nyilatkozni, de magam részéről salátával…. Részben mert fogyi recepteket kértek a kedves névnapos olvasók, részben mert megakadt a nadrág a combimnál… )O:

Leave a Reply

