Karfioltorta

A valódi ok más volt, de mondhatnám, hogy azért nem raktam fel ezt a bejegyzést, mert kell hozzá sütni, főzni, párolni, amit így egyszerre nem szívesen teszünk olyan időjárásban mikor a hőmérő higanyszála már felső harmadon is túlvan. 38, azaz harmincnyolc fok. Viszont tény, hogy nem mindennapi látvány az a hőmérő, ami ezt mutatja és nem mindennapi élmény annak, aki át is éli. Én magam leginkább a médiából értesültem róla. Néha mikor egy kicsit elbambultam két feladat között hosszú nadrágban és kardigánban, kezemben a meleg teával a légkondis irodában, komolyan elgondolkodtam rajta, hogy tényleg olyan meleg van, mint amilyennek írják, vagy ezt most valóban felfújják az újságírók? Aztán jön a telefonomra a családtól az üzenet, hogy „hogy bírod ezt a nagy meleget??”  Bírom… Hazafelé levetkőzve a kardigánt és a kendőt, pedig elég jól éreztem magam a külvilágban, és minden eszembe jutott csak az elviselhetetlen kánikula nem. Mondjuk nem is kora délután indultam haza.

karfioltorta

Ez a tekintetben egy nyári recept, hogy ilyenkor van tele a piac friss bazsalikommal, sűrűbben kapni friss rozmaringot, ezt leszámítva viszont simán készülhet ősszel vagy télen. Lehet, hogy valójában finom hiba volt, de a rozmaringot egy kicsit bővebben mértem, mint ahogy elő van írva, így az dominált.  Talán ennek okán úgy éreztem, hogy a bazsalikomot (ha majd nem lesz szezonja) akár el is hagyhatjuk. Sőt a parmezánt se éreztem annyira amennyire vártam. A recept eredetije Ottolenghi Plenty More című könyvében jelent meg, ami nekem ugyan nincs meg, de mikor belelapoztam ezt megjegyeztem, mert nagyon csípem a karfiolt és gyorsan rákerestem a receptre itthon. Tényleg csak annyit változtattam, hogy ez-az megszaladt egy kissé, és került bele egy kis fokhagyma is. Ez a recept egy kicsit hasonlít a nemrég felkerült édesburgonya szuffléhoz, és ahogy akkor is, ezt is salátával ettük, és került mellé egy kis mártás is.

karfioltorta

Hozzávalók:

  • 1 kisebb karfiol (450-500g)
  • 2 közepes hagyma (eredeti recept szerint 1. Én vegyesen lila és vöröset használtam.)
  • 2 gerezd fokhagyma (ez nincs az eredeti receptben)
  • 75ml olívaolaj
  • 1 szűk evőkanál friss rozmaring aprítva (eredeti recept szerint 1 teáskanál)
  • 7 tojás (M-eset használtam)
  • 20g friss bazsalikomlevél durván aprítva (15g az eredeti recept szerint)
  • 120g fehérliszt átszitálva
  • 1,5 teáskanál sütőpor
  • 1 szűk kiskanál őrölt kurkuma (1/3 kiskanál az eredeti receptben)
  • 150g parmezán vagy grana padano
  • só, bors,
  • 1 evőkanál szezámmag
  • 1 teáskanál fekete hagymamag*

1. lépés
A karfiolt szedjük rózsáira, mossuk meg, és sós vízben főzzük puhára. (Kb. 15 perc.) Tegyük egy szűrőbe, csepegtessük le, és hagyjuk egy kicsit hűlni.

2. lépés
A hagymákból vágjunk szép, kb. 5mm-es karikákat, annyit amennyi elfér a torta tetején. (Kb. 8-10 karika.) Ezeket tegyük félre, a többit pedig vágjuk apróra. Olajon a rozmaringgal, pirítsuk üvegesre, és a végén adjuk hozzá az áttört vagy apróra vágott fokhagymát.

3. lépés
Egy tálban keverjük össze a tojást, a bazsalikomot, kurkumát, sót, borsot, parmezánt, keverjük el, majd keverjük hozzá a lisztet és sütőport. Adjuk hozzá a hagymás keveréket, keverjük simára, és ezt követően óvatosan keverjük el benne a karfiolt, hogy ne törjenek össze a rózsák.

4. lépés
Egy kb. 23 centis tortaformát (én piteformát használtam) kenjünk ki vajjal, szórjuk meg az alját és az oldalát egy kicsit a szezámmag és a fekete hagymamag keverékével, majd öntsük a formába a tésztát. A tetejére helyezzük el a félretett hagymakarikákat és szórjuk meg a meg a maradék szezámmag és fekete hagymamag keverékével.

5. lépés
200 fokon kb. 45 percig sütjük, addig míg össze nem áll, de nem is szárad ki. tűpróbával ellenőrizzük. A formában hagyjuk egy kicsit hűlni, egyébként melegen tálaljuk. Frissen a legfinomabb, de melegítve is jó volt következő nap.

Mártásnak, összekevertem fél pohár tejfölt egy kis gerezd fokhagymával, sóval, borssal, és kb. 1 evőkanál reszelt parmezánnal. Szeleteltem hozzá még egy kis újhagymát.

Köretként saláta volt olivaolajjal.

karfioltorta

Megjegyzések:

  • * A fekete hagymamagnak a nigella seeds-et fordítottam. Talán még ezt hívják fekete szezámmagnak.
  • Kommentekben olvastam, hogy volt olyan, aki a karfiolt nem főzte, hanem sütőben sütötte és szerinte úgy izgalmasabb íze lett az ételnek. Más szerint ezzel a módszerrel nem lesz elég szaftos az étel. Még nem próbáltam, de nekem a sütés is szimpatikus.
  • Eredeti recept: Yotam Ottolenghi / Plenty More

https://www.facebook.com/HomeBisztro

karfioltorta

Leave a Reply

