Alternatív mézeskalács

Aki érdeklődik az elméleti fizika iránt, vagy egyszerűen csak szeret nézni az olyan light sci-fi-t mint pl. az Euréka, 13-as raktár, Rejtély, biztos hallott már a párhuzamos valóság fogalmáról. Ha már ebben nem is, de egy másik a párhuzamos valóságban, mosolyogva nézegetem a kirakatokat, böngésztem a már meglévő szakácskönyveket, némely receptet ki is próbáltam már a múlt hónapban, most pedig élesben kezdjük gyártani őket. Tudom mi lesz Szent este, Karácsony első napján, és azt is tudom mi lesz az a torta, amit lassan egy hete beígértem, így fel se merül a kérdés, hogy vajon milyen alapanyagokat vegyek hozzá, addig amíg nyitva van valami. És abban a világban nem csodálkozom azon se, hogy egyes blogbarátnők pl. Advent minden vasárnapjára előálltak a valami szuper édességgel.

IMG_Blog_1_3640

Még mindig a másik alternatív univerzumban egy nyugodt délutánon képes voltam mézeskalács tésztát nyújtani, hűtőbe tenni, kiszurkálni a 20-30 célszerszám legalább 50%-val, hogy lássam értelmét, hogy valaha megvettem őket. Aztán ismét hűteni, szurkálni, és örülni annak, hogy a gyömbérférfiak ember és nem pedig amőbaformában jönnek ki a sütőből. A lakásom ugyan nincs kivilágítva, de mégis kapott egy kis karácsonyi hangulatot, elő vannak készítve a díszek, de ha esetleg mégse, legalább megközelítőleg tudom, hol vannak az égők. Míg abban a valóságban mindenki kap fűszeres almalekvárt, vagy almazselét, addig ebben a valóságban csak addig jutottam, hogy összegyűjtöttem az üvegeket és próbálok helyet találni nekik valahol a konyhában. Szóval az a valóság, amiben ezt a bejegyzést írom, egy kicsit más. Az ajándékok jelentős részét beszereztem még októberben, de a nem jelentős részen az utolsó előtti napig nem igazán tudtam túllendülni. Pláne, hogy időközben más ajándékának beszerzését is én kaptam feladatul. Szóval annak ellenére, hogy a tömeget valahogy mindig elkerültem, mondhatni nem is nagyon észleltem, a karácsonyi előkészület nem sikerült olyan romantikusra, mint amilyennek a marketingesek le szokták festeni ezt az időszakot. Persze abban a párhuzamos valóságban se csinálnék örökké aprósütiket, de azért jobb lett volna egy kicsit összeszedettebben átélni ezt az időszakot. Így ha már gyömbérférfiakra –telefonokra-szarvasokra-csillagokra-fenyőfákra-csengőkre-angyalkákra és azok díszítésére, nyomdázására nem jutott idő vagy energia, sőt még a Mézekalács várost se láttam, elkészült egy kevésbé macerás, mondhatni alternatív mézeskalács. Nem különböző formájú aprósüti, hanem kenyér formában. De gyakorlatilag a várt ízek megvannak, a tészta kellemesen szaftos az almától, és ugyan aszalványok és dió nélkül is finom, de ha ezekkel gazdagítjuk, még egy kis karácsonyi puding fílingje is lesz. És mindez viszonylag gyorsan és egyszerűen megvan. Ezzel a recepttel egyébként letudtam a finoman szólva is konzervatívra szabott céges ajándékozási procedúrát, ahol legalább bezsebelhettem egy csomó elismerő visszajelzést. Bár némelyek úgy meglepődtek és olyan aranyosan reagáltak a kapott sütire, hogy ha száraztésztát találnak a kis csomagban, esküszöm azzal is elvannak. Azt nem reklámoztam, hogy itthon a reggeli desszertbor tea mellé egy kicsit továbbfejlesztett változat volt, azaz szereztem Brandy vajat, és azzal kentem meg. E hiányában magában is finom, vagy ezzel a vaníliás öntettel is.

IMG_Blog_1_3637Blog_3

 

 

 

Hozzávalók:

  • 230g vaj
  • 70g méz
  • 150g barnacukor
  • 20g fehércukor
  • 300ml tej
  • 2 tojás
  • 1 teáskanál vanília aroma
  • 1 kisebb alma (160-170g)*
  • 350g fehérliszt
  • 3 teáskanál őrölt gyömbér
  • 3 teáskanál őrölt fahéj
  • ½ teáskanál szerecsendió
  • 2 kiskanál speculoos vagy mézeskalács fűszerkeverék*
  • 2 teáskanál sütőpor
  • 2 szirupban eltett gyömbér és egy kevés a levéből (elhagyható)
  • 30g mazsola
  • 20g aszalt áfonya vagy cseresznye
  • 30-40g dió
  • 35g aszalt szilva
  • 1 lime vagy mandarin héja
  • 50g csokoládé (elhagyható)

1. lépés
Egy lábasba tegyük a vajat, mézet, cukrokat és enyhe lángon olvasszuk fel. A tejet keverjük el a tojással, és tegyük félre, majd az almát reszeljük le, és egy pohárba jól nyomkodjuk ki a levét. (És azonnal igyuk meg, nagyon finom.) A lisztet szitáljuk egy keverőtálba és adjuk hozzá a fűszereket, és a sütőport.

2. lépés
Keverjük a fűszeres liszthez a tejet és a tojást, majd ha kb. összeáll, keverjük hozzá az olvasztott vajas cukrot, és az almát.

3. lépés
Gyakorlatilag a csoki, dió és aszalt gyümölcsök nélkül is nagyon finom a kenyér, így mind elhagyható, és bármi más aszalt gyümölcsre, vagy magra cserélhető. Ha használjuk, akkor tegyük meleg teába a gyümölcsöket, és áztassuk kb. 5 percig, majd a leve nélkül! öntsük a tésztába a csokival és a dióval. Jól keverjük el.

4. lépés
190 fokon kb. 60-70 percig süssük. Az ideális forma kb. 30x10x6 centis, de ha ilyen nincs csak a megszokott kb. 23x10x6 centis forma, akkor a kenyéren kívül kijön még 5-6 muffin ebből a tésztából. A muffinokat 35 perc után vegyük ki.

Blog_4

Megjegyzések:

  • Alma nélkül is finom, de ez esetben pár perccel hamarabb készen van, illetve volt, hogy fél almát reszeltem a tésztába és úgy is jó volt.
  • Ha nincs fűszerkeverékünk, adjunk többet a fahéjból, gyömbérből és szerecsendióból, illetve egészítsük ki fél kiskanál szegfűszeggel, illetve ha van jamaikai szegfűborsunk, akkor abból adjunk fél kiskanalat.
  • Ha van nagyon sötétbarna melaszos cukrunk akkor a 100g barnacukrot használjunk és 50g sötétbarna cukrot.

IMG_blog_1 3617

IMG_Blog_1_3678Blog_5

2 thoughts on “Alternatív mézeskalács

Leave a Reply

