Drága mogyorós torta

Tudom, marketingből egyes. Nem kifejezetten célravezető manapság valamit úgy reklámozni, hogy drága, de legalább őszinte volt. Hasonlóan őszinte információ, hogy a sütemény nagyon szaftos és elképesztően finom.

Blog_torta3

Ebben a tortában nincs liszt. Ezt helyettesítendő, masszív mennyiségű török mogyorót és jó fajta (azaz nem vizes) vajat tartalmaz. Ez az a két alapanyag, ami köztudottan nem olcsó mulatság, azaz dob az áron, pláne ha még meg szeretnénk spékelni egy kis alkohollal is. Ha nem kapunk török mogyorót, vagy olcsóbban szeretnénk megúszni, használhatunk diót is. Azt a verziót is kipróbáltam, szintén nagyon finom volt, még annak ellenére is, hogy a diót nem pirítottam elő. (Kellett volna…) Viszont meg kell hagyni, mogyoróval sokkal izgalmasabb volt.

Az eredeti recept szerint a tortát néhány szem mogyoró alatt egy csokikrém díszíti, melyet úgy kapunk meg, hogy 180g keserűcsokit vízfürdő felett olvasztunk, közben 185ml zsírdús tejszínt keverünk hozzá. Bár jobban szeretem a csokit mint kéne, de azért 400g csokoládé egyetlen tortában frusztrált egy kicsit és mindemellett olyan érzésem volt, hogy ez a rengeteg csokoládé el fogja nyomni a mogyoró ízét. Így a tortában 20 grammal praktikusan két táblára csökkentettem a csoki mennyiségét, és krémet használtam a tetejére. Nagyon finom volt, de szerintem még 50 grammal kevesebbel se lenne rossz.

Blog_torta2

Hozzávalók a tortához:

  • 250g török mogyoró (mókus mogyoró)
  • 200g keserű csokoládé
  • 250g puha vaj
  • 200-210g cukor
  • 6 tojás szétválasztva
  • 2 kiskanál vanília kivonat
  • 2 evőkanál rum, brandy, whisky vagy egyéb likőr

Hozzávalók a krémhez:

  • 250g mascarpone
  • 30g porcukor
  • 1 kiskanál vanília kivonat
  • 2 evőkanál rum, brandy, whisky vagy egyéb likőr
  1. lépés

A mogyorót tegyük sütőbe, és kb. 10-15 perc alatt pirítsuk meg. (Vagy tegyük száraz serpenyőbe és gáz fölött közepes lángon kb. 5 perc alatt pirítsuk meg.) Csomagoljuk egy konyharuhába, dörzsöljük jól össze, azaz szedjük le a héját. Ha kicsit kihűlt, akkor daráljuk finomra. (De nem baj, ha nem tökéletes liszt állaga lesz, maradhatnak benne nagyobb mogyoródarabok.) Tegyük félre. A csokoládét szintén aprítsuk kis darabokra (vagy azt is daráljuk meg egy késes élű robotgépben.)

  1. lépés

A tojás fehérjét kb. 55-60g cukorral verjük közepesen kemény habbá, majd a maradék cukrot keverjük habosra a vajjal, és folyamatosan kevergetve egyenként adagoljuk a masszához a tojás sárgákat is. Majd fokozatosan a csokoládét és a mogyorót.

  1. lépés

Keverjük a vajas krémbe a tojásfehérje harmadát, majd a többit óvatosan forgassuk hozzá. 22 centiméteres kivajazott tortaformába öntjük a tésztát és 150 fokon 60-70 percig sütjük. 55 percnél csináljunk egy tűpróbát, mert nem hó ha túl száraz lesz a torta.

  1. lépés

A krém hozzávalót keverjük össze és tegyük a hűtőbe. Akkor kenjük a tortára, ha a torta már kissé kihűlt.

Másik változat:

Megcsináltam a sütit más módszerrel. A hozzávalók annyiban változtak, hogy 120g mogyoró, 100g mandula, és 80g kesudió keverékét pirítottam meg és daráltam közepesen finomra. Kb. 230g cukrot használtam, és a vaníliát elhagytam. A többi maradt a fentiek szerint.

Módszer is egy kicsit más volt: A csokit és a vajat összeolvasztottam, a végén hozzákevertem az amarettot, és a darált magvakat, majd hűlni hagytam. Mikor kihűlt kézi habverővel hozzákevertem a tojások sárgáit. Közben a tojások fehérjét fokozatosan adagolva hozzá a cukrot, kemény habbá vertem. A habból egy keveset a csokihoz kevertem, a többit pedig óvatosan a csokiba forgattam. Néha egy kicsit márványosra hagytam.
180 fokon 55-60 percig sütöttem.

Ezzel a módszerrel magasabb lett a torta. Még langyosan megkóstoltuk, nekem ekkor kissé édes volt, és nagyon dominált a 3ek amaretto íze. Következő nap hidegen, viszont tökéletes volt.

Blog_torta4

Megjegyzések:

  • A mennyiséget felezni is tudjuk, ez esetben 18 centis tortaformára elég. Vagy készítsünk két 18 centis tortát, és növeljük meg a krém mennyiségét és a két torta közé is kenjük, vagy középre tegyük a krémet és tetejére a csokit.
  • A diót és a mogyorót akár vegyesen is használhatjuk.
  • Forrás: Nadine Ingram / ABC Delicious alapján

Blog_torta1

Leave a Reply

