Sajtos falatkák

A boltokban kapható pékáruk zömét nem annyira kedvelem, ennek okán, és annak, hogy fogyogatni is kéne, viszonylag keveset is veszek magamnak. Van úgy, hogy egy hét alatt semmi péksütemény. Pont egy ilyen hét valamelyik estéjén tíz óra után bevillant, hogy nekem most ez kell, és azonnal. Nyilván ebben az időpontban egy munkanapon Nigella bármire képes, de én biztos, hogy semminek nem állok neki. Mindössze a tárolóban lévő fél kifli csücskében találtam egy kis vigaszt, de következő este végigrágtam magam kismillió blogon, hogy vajon hol láttam ezeket a kis tésztalabdákat.

blog_sajt2

Olvasva a receptet, rengeteg variáció megfordult a fejemben, de mondani szokás, hogy legalább elsőre csináljuk meg úgy, azt az ételt, ahogy az oda le vagyon írva. Nagyjából így is tettem, olyannyira, hogy még a fotók is hasonlóak. Az eredeti recept cheddar sajtot ír, amit én is nagyon kedvelek, így nem akartam változtatni rajta, és egy finom érett darabot vettem. Ugyanakkor nem mulasztom el megjegyezni, hogy egyre több helyen lehet kapni egész olcsón ilyen sajtot, aminek én se bírtam ellenállni. Ezekkel kapcsolatban zömében azt érzem, hogy átlagos sajt van narancssárgára színezve. Persze biztos nem így van, de az is biztos, hogy nem volt bennük semmi jellegzetes íz. Így igazi érett cheddar híján inkább javasolnék valami más, karakteresebb sajtot*.  És igaza van a szerzőnek, ne spóroljuk le a tökmagot a tetejéről, tényleg hatalmasat dob rajta. Remek sörkorcsolya, kiváló borok mellé, magában, és ebédre egy leves kísérőjeként. De használhatjuk szendvics alapnak is, ilyenkor készíthetünk nagyobb labdákat is.

Hasonló kenyérke recept kelt tésztából készült már, az is finom volt.

Hozzávalók kb. 10 darabhoz:

  • 180ml tej
  • 60ml olaj
  • 1 teáskanál só
  • 4-5 tekerésnyi bors
  • 180g fehérliszt átszitálva
  • 1 tojás
  • 60g érett cheddar sajt

A tetejére:

  • 1 kiskanál méz
  • 2 evőkanál meleg víz
  • 2-3 evőkanálnyi tökmag vagy tökmag és napraforgómag vegyesen
  1. lépés
    Keverjük össze a tejet, olajat, sót és borsot, majd tegyük fel egy kis lábosba melegedni. Ha forr, keverjük hozzá a lisztet, és nagyjából dolgozzuk össze.
  1. lépés
    Tegyük egy tálba, és gépi habverővel kezdjük el összedolgozni. Ha már langyos, adjuk hozzá a tojást, és keverjük homogénre, a végén pedig adjuk hozzá a sajtot, és vegyítsük el.
  1. lépés
    Formázzunk belőlük kb. golflabdányi (kicsit nagyobb mint ping-pong labdányi) gömböcöket, tegyük sütőlapra. Keverjük össze a mézet a meleg vízzel, kenjük meg vele tésztákat és nyomkodjuk a tetejére a magokat. Ha még marad a mázból, ismét kenjük meg. 180 fokon, bő 35 percig süssük.

blog_sajt1

Megjegyzések:

  • Ha nem kapunk érett cheddar sajtot, lehet használni akár fele adag trappista fele parmezán jellegű sajtot, vagy bármilyen karakteresebb sajtot. Ementáli jellegűvel és átalakítva már kipróbáltam és működik. De egy lágy kecske vagy kék sajttal is finom lehet.
  • Frissen a legfinomabb, de még következő nap is jó. Tovább egyszer se maradt meg.
  • Eredetileg tökmag, napraforgómag, és szezámmag van a zsemle tetején, ha nincs dióval, esetleg mandulával is nagyon finom. A lényeg, hogy legyen valami mag a tetején.
  • Forrás: http://www.snixykitchen.com/2015/07/28/seeded-cheddar-brazilian-cheese-bread/ alapján.

blog_sajt3

Leave a Reply

