Sajtos padlizsános krém

Nem hummus, csak hummusnak látszó étel :)

Van az úgy mikor az ember meglepné magát valamivel, vágyik valami kis újdonságra. A nőknél – gyanítom valami genetikai ok folytán – ez lényegesen sűrűbben esik meg, mint a férfiaknál. Ha pont otthon áll fenn ez a helyzet, és ezzel kb. egyidőben a kütyü kirakja a képernyőre (tudom, ezt a funkciót le lehet kapcsolni…), hogy egy magazinnak megjelent egy új száma, amit abban az állapotomban épp érdekesnek tartok, akkor tényleg egy gombnyomás, egy jelszó, és nem egész 3 perc választ el az áhított kis újdonságtól. Nyilván azzal áltatom magam, hogy anyagilag és helytakarékosság szempontjából két-három havonta egy ilyen akció optimálisabb választás mintha táskákkal és cipőkkel próbálnám csillapítani ezt a vágyat. Aztán néha megesik, hogy a nagy lelkesedésben végignézek egy pár perce letöltött magazint, beleolvasok, gyönyörködöm benne, de valójában alig találok olyan ételt vagy ötletet, amire azt mondom, hogy húúú ezt meg fogom csinálni. Persze megcsinálnám a yuzu parfét, és a mangós sajttortát maracuja mártással, de ezek beszerzése itthon nem mindig olyan egyszerű, pláne nem olcsó. És bármennyire is újra éled manapság a D.I.Y., a tornacipőm első harmadát az orrától a sarka felé, fix, hogy nem mártanám sárga festékbe azért, mert biztos, hogy más se teszi meg. Szóval a szuper egyedi Converse is ugrik. És bár nem költöttem rá tízezreket, de ilyenkor egy kicsit fáj a szívem, hogy ez most tényleg felesleges kiadás volt, és a valóságban mégse olyan hasznos, mint amilyennek az ízelítő alapján bizonyult. Valami hasonló félelem elfogott ennél a magazinnál is, miután megerősítettem a jelszavam. De ezúttal hamar elmúlt.

blog_padli 3 mont

Greg Malouf receptjei az első pár oldalon jöttek fel, így hamar megnyugodhattam, hogy már megérte. Róla írtam már régebben, most egy bővített mondatban összefoglalva annyit, hogy a közel-keleti konyha a szakterülete, amit vele együtt nagyon kedvelek.  Szerepel is néhány olyan étel, melyet az ő útmutatásaiból kiindulva készítettem el. Így jött velem szembe ez a hummusnak látszó étel, ami valójában padlizsánkrém. Ez nem egy arabos változat, sőt szerintem még fúziósként is csak jó indulattal jellemezhetnénk. Viszont jobban beleszerettem, mint gondoltam, így elég sokszor készült el. Ugyan mindig finom volt, mindig hasonló volt, de valójában sose sikerült kétszer egyforma ízűre hangolni. Ennek oka, hogy mindig más sajttal próbáltam, volt, hogy elfelejtettem citromot csepegtetni a krémbe, vagy nagyobb adagra volt szükség és nem csak a mennyiségen, hanem az arányokon is változtattam egy kicsit, és van egy olyan érzésem, hogy egyszer még az olíva olaj is kimaradt.  De volt, hogy bővítettem, azaz kiegészítettem egy kis fűszerkeverékkel, akár zaatar-ral, ras el hanout-tal, vagy épp dukkah-val. Szóval nem egy kényes darab. Egy dolog minden verzióban közös volt. Míg volt belőle, addig úgy nyitogattam a hűtő ajtaját egy kis kanálnyi nasira a krémből mintha legalább egy adag csoki mousse-ról lenne szó.

Nagyon jó kis mezze étel, működik mártogatósként pita mellé, tálalhatjuk zöldségekhez, kenhetjük kenyérre szendvicsekhez vagy egy egyszerű ételt is megbolondíthatunk vele.

blog_padli 2_IMG_3294

blog_padli 4_5483

Hozzávalók:

  • 2 közepes padlizsán (összesen kb.620-640g)
  • 1 db citrom
  • 80 ml tejszín
  • 80g karakteres sajt*
  • 1/4 kiskanálnyi szerecsendió
  • 80ml extra szűz olívaolaj
  • Sajttól függően egy kis só, bors
  1. lépés

A padlizsánokat megmossuk, a héját a késsel 8-10 helyen megszurkáljuk, majd 200 fokon puhára, szinte fonnyadtra sütjük. Ez kb. 40 perc. Hagyjuk egy kicsit kihűlni. Közben egy nagy tálba kb. fél liter hideg vizet öntünk és belefacsarjuk fél citrom levét (kb. 1-2 evőkanál). A padlizsán héját felvágjuk, kikanalazzuk a húsát, és a citromos vízbe tesszük. Hagyjuk kb. 10 percet állni. (Ez az a lépés, ami meggátolja a padlizsán barnulását és ettől lesz szép pasztellszínű a krém)

  1. lépés

A sajtot lereszeljük. A tejszínt forráspontig melegítjük, fűszerezzük (szerecsendió, esetleg egyéb fűszerkeverék), és hozzáadjuk a sajtot, hogy megolvadjon.

  1. lépés

A padlizsánt kivesszük a citromos vízből, és amennyi vizet tudunk, kinyomjuk a belőle, majd a húsát egy kés-betétes robotgépbe tesszük (vagy használhatunk botmixert). Hozzáöntjük az olvadt tejszínes sajtot, kb. egy kiskanálnyi citromlevet, olíva olajat és homogénre pépesítjük. Megkóstoljuk, ha nem elég sós a sajt egy kissé még ízesíthetjük sóval esetleg borssal.

blog_padli 4 mont

Brokkoli saláta

Egy brokkolit (kb. 500g) megmostam, rózsáira szedtem, illetve a szárának azt a részét, ami még szép volt kis karikákra vágtam. Fél édesköménygumót (kb. 200g) nem túl apróra vágtam. Meleg vízbe tettem egy kiskanálnyi sót, fél rúd fahéjat, egy csillagánizst, majd a brokkoli szár karikáit. Pár perc múlva ezt követte a darabolt édesköménygumó, és mikor majdnem készen lett hozzátettem a brokkoli rózsáit is. Leszűrtem majd meleg serpenyőben átforgattam egy kis olívaolajon (vagy vajon is lehet, illetve ez a mozzanat el is hagyható). Tálaláshoz meglocsoltam egy kis olívaolajjal, sóval, borssal ízesítettem és szórtam rá egy kis chili pelyhet. Ezt dobta fel némi padlizsános krém.

blog_padli 5 mont

Megjegyzések:

  • *Sajtból fontos, hogy karaktereset válasszunk. Készült nálam érlelt cheddarból, goudaból, német alpesi sajtból, vagy alpesi sajt és parmezán keverékéből. Érdekes lehet még füstölt sajttal is, illetve rokfort jellegű sajttal még nem próbáltam, de az is tervben van.
  • Fűszerezésként használhatunk zaatar-t, ras el hanout-t, dukkah-t. Ebből ízlés szerint, de kb. fél kiskanálnyi mennyiséget.
  • Forrás: Greg Malouf

 

blog_padli3_IMG_3306

blog padli_IMG_5494

Leave a Reply

