Sabih

Ezt az ételt megcsináltuk és ízlett. De a vége az lett, hogy rákattantam, így az elmúlt időszakban elég sokszor ettük. Aztán szépen lassan arra is rájöttem, hogy valaha kb. ennek az ételnek a saláta és vegán, na meg igazán fogyókúrás változatát már elkészítettem, és azt is nagyon kedveltem.

Blog_IMG_0972

A sabihról egy kicsit Marrakesh jut eszembe. Ott volt egy olyan utcai étel, ami semmilyen szakácskönyvben, főzőműsorban nem szerepel, egyetlen sztárszakács se fedezte fel, mikor minden eddig kevésbé ismertnek titulált fogást felfedezett az ország gasztronómiájából. Ez a tojásos pita. Tényleg ennyi, pitát kinyit, és főtt, karikázott kemény-tojást betesz, esetleg egy kis mártást vagy főtt krumplival teszik laktatóbbá, és mondjuk ízesítik egy kis olívaolajjal, római köménnyel. A Jamma el fna-n is volt egy pult ahol csak piták, főtt tojások és mártások voltak. A helyiek imádták, főleg reggelente rengeteg embernél láttuk, és Hassan is a szállásunk mindenes sráca, aki pl. már főzőtanfolyamokat tart, szuperlatívuszokban beszélt róla. Na meg, helyi viszonylatban is olcsó ételnek számított. Ha a sabih-t lehet ehhez hasonlítani, akkor mondhatnám, hogy ennek az összetettebb és kifinomultabb változata. Ezzel az étellel viszont már nem Marokkóban, hanem a jeruzsálemi utcákon futhatunk össze.

Elkészíteni bárhogy lehet. Lehet pitába tölteni és harapni, pitára helyezni (ahogy én is fogom) és késsel villával enni. De pita helyett használhatunk kovászolt kenyeret, vagy bármilyen más szeletelt és enyhén pirított kenyeret, amit kedvelünk. Ilyenkor le kéne írnom, hogy csak akkor finom, mikor minden alapanyag nagyon finom, és nap érlelte paradicsomot kapunk. Ez nyilván igaz is, de annyi íz van az ételben, hogy még a szezont megelőző alapanyagokból is kiváló.

blog_IMG_0968

Hozzávalók 4-5 személyre:

A salátához:

  • 1 közepes uborka (kb. 180-200g) kb. 1 centis kockákra vágva
  • 3 közepes paradicsom kb. 1 centis kockákra vagy kb. 250g koktélparadicsom
  • 1 közepes lilahagyma (vagy 5-6 szál újhagyma, vagy kb. egyharmad póré) apróra vágva
  • 2-3 evőkanál olívaolaj
  • bő 2 evőkanálnyi aprított petrezselyem
  • Só, bors
  1. lépés (padlizsánok)

A padlizsánokat szűk 1cm vastagra felkarikázzuk, vagy hosszában szeletekre vágjuk. Enyhén besózzuk, és hagyjuk kb. 20 percet állni. (Ez elveszi a kesernyésségét, bár volt, hogy csak enyhén besóztam, betettem a sütőbe és nem volt kesernyés.) A sót kissé letöröljük, meglocsoljuk olívaolajjal és 200 fokon megsütjük. Ez kb. 40-50 perc. ***

  1. lépés

Megfőzzük a tojásokat, megcsináljuk a tahini és zhoug mártást, és a saláta hozzávalóit egy külön tálba összekeverjük.

  1. lépés (összeállítás)

A pitát száraz serpenyőben enyhén megpirítjuk, megkenjük vastagon zhoug-gal, ráfektetünk egy rétegben padlizsánokat, majd meglocsoljuk egy kis tahini mártással, ezt követően jön a saláta, majd a tetejére a főtt tojás.

Blog_sabih1

Megjegyzések:

  • *A pitából keressünk valami finom, ducibb verziót. Mi a Pola-Pola étteremből szoktuk hozni, boldogan adnak elvitelre és elképesztően jól csinálják.
  • ** A padlizsánokat ízlés szerint lehet sokkal vékonyabbra vágni, de szerintem ezzel a 8-10 mm-es változattal egész jól érződik az ételben. Illetve kevés olívaolajon serpenyőben is süthetjük, de szerintem így lassabb és macerásabb.
  • *** Az étel eredetileg tahini szósszal készül. Ami tekintetében én is csaltam egy kicsit, mert önmagában a szezámkrém számumra túl erős. De ha ilyet nem kapunk, vagy nincs kedvünk megvenni, az is tökéletes, ha bemegyünk egy török büfébe és kérünk egy adag hummus-t.

Facebook: https://www.facebook.com/HomeBisztro/
Instagram: https://www.instagram.com/homebisztro/

blog_IMG_0965

Zhoug és joghurtos tahini szósz

A zhoug az új pesto

Kolléganőm a minap mesélte, hogy a lánya vegán lett, amivel alapvetően nincs gondja, mindössze annyi, hogy az ételeknek nincs ízük. Ebből következően meg még annyi, hogy minden fogás sokkal drágább lett, mert egy rakás fűszert kell hozzá venni. A mostani recepthez is kell egy kis rakás fűszer, ezzel viszont kapunk egy íz bombát, ami nem utolsó sorban egészséges, és a vegán ételeken, salátákon túl, húsokat és halakat is fel tud dobni.

Blog 1 zhoug

Continue reading