Téli zöldségtál

Mert kellenek a tervek – Fogyókúra napló 3

Pár éve egy munkahelyen dolgozom egy barátnőmmel és pár hónapja már egy épületben is. Így az újév első ebédjét együtt töltöttük, ünnepélyes keretek között az irodaház kantinjában tejszínes spenótos galuska, sárgaborsó főzelék és egy-egy pohár csapvíz társaságában. A Barátnő úgy gondolta a beszélgetés témájával fokozza az újévi hangulatot, és nekem szegezte a következő kérdést:

blog_IMG_8164

  • Mik a terveid a 2018-as évre???
  • Heee???
  • Érted? Mit terveztél be 2018-ra? Tudod, hogy megcsinálod.
  • Ööö. Semmit.
  • (Velem szemben egy homlok koppan pontosan a spenótos galuska mellett.)
  • Valójában még fogadalmat se tettem. Kellett volna?
  • (Velem szemben ismét egy homlok koppan pontosan a spenótos galuska mellett.)

Az én életemben is megvoltak azok az események, amik nem úgy alakultak, ahogy szerettem volna, vagy nem az lett a történet vége, amilyen célért azt útnak indítottam. Persze ezt lehetne egyfajta megnyugtató ezotériával magyarázni, hogy „ennek így kellett lennie”, meg „így tanultam valamit, amit a másik úton nem tanultam volna”, de nem. Vannak dolgok, amikből persze ki lehet hozni így is valami jót, de azzal, hogy nem az eredeti célt értem el, nem nyertem semmit, csak vesztettem. Egyszerűen az életben igenis sikerülnek szarul dolgok, minden magasztos ok vagy hatalmas pozitív hozadék nélkül. Ezen szülinaptól, névnaptól, újévtől függetlenül sokszor elgondolkodtam, elemezgettem. És tény, hogy minden esetben nehezek voltak a körülmények, tényleg közbe jött valami, amire pont akkor, abban a formában nem számítottam, de a vége mindig az lett, hogy ha mondjuk 20%-kal jobban odateszem magam, összeszorítom a fogam és több energiát fektetek bele, esetleg kevésbé vagyok kockázat-érzékeny, vagy nincsenek idióta prekoncepcióim, akkor igenis tovább jutottam volna. Szóval mindig megtaláltam azt a pontot ahol én csesztem el, és ahol nem „úgy kellett volna alakulnia”, hanem én alakíthattam volna máshogyan. Ha odatettem volna azt a bizonyos 20%-ot. És ez az elmélet most borult? Lehet, hogy máshol követtem el a hibát? Egyszerűen csak nem vakon, koncepciótlanul kellett volna minden év végén beleugranom a következőbe, hanem terveznem kellett volna, vagy megfogadnom és ennyike?

Következő nap dél körül csippan a telefonom, és csak egy kép jött. Egy másik barátnőm pont ott érzi nagyon jól magát ahol én éreztem nagyon jól magam 2017 tavaszán. A képen az látszik, hogy ő valószínűleg ül egy mólón a lehetetlen színű, kristálytiszta víz felett és elúszik alatta egy kisebb cápa. (Ez nem rémisztő élmény, hanem fantasztikus.) Az íróasztalnál az évzárási hajrában egy gyors fejszámolás, és kijön, hogy ott pont most lett vége a naplementének. Ekkor az előző napi ominózus ebéden történtek mellé beugrott egy pár héttel korábbi hosszú beszélgetés, ezzel együtt néhány emlék a régmúltból, és a képletből az jött ki, hogy megvan A Terv 2018-ra. Mi más mint egy búvárvizsga.

k_IMG_09435k_IMG_09387k_IMG_09375blog_IMG_09486blog_1Ezt az ételt leginkább akkor csinálom, mikor épp fogyni szeretnék, viszont az újévhez hasonlóan nincs se terv se koncepció vacsorára, de legalább van itthon néhány alapélelmiszer. A hideg időben nem igazán esik jól este egy friss saláta, és mondjuk munka és torna után fáradtan pláne nem esik jól bármit is csinálni. Ennek az ételnek az elkészítése nem elvontabb, mint megvajazni egy kiflit, így ilyenkor ez szokott lenni a gyors vacsora péksüti helyett. Valahogy becsípődött a cukkini, az édes hagymák és fokhagyma kombinációja kakukkfűvel (mert az nő itthon), de gyakorlatilag bármilyen maradék zöldséget fel lehet szippantani hűtőből és bárhogy lehet fűszerezni. További ötletekhez lásd lenn a megjegyzések.
blog_IMG_8159

Elkészítés: Nagyon egyszerű
Mennyiség: 1 személyre vagy 2 személyre körettel*
Elkészítési idő: kb. 40 perc (kb. 5-10 perc előkészület és kb. 25-30 perc sütés)

Hozzávalók:

  • 1 kisebb cukkini (kb. 160g)
  • 1 közepes répa (kb. 160g)
  • 10-15 cm póré
  • 1 lila hagyma
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • 3 evőkanál olívaolaj
  • só, bors
  • 15 ág friss kakukkfű vagy 1 evőkanálnyi szárított
  • 2-3 szelet sajt
  • 1 maréknyi bébispenót, madársaláta, rukkola vagy bármilyen saláta amit kedvelünk

1. lépés
A cukkinit keresztben és hosszában félbe vágjuk, a répát vastagságtól függően 3-5 centis darabokra vágjuk (ha vastagabb a répa, akkor legyen kisebb), a pórét kb. egyenlő darabra, és a lilahagymát negyedeljük. A fokhagymát rendszerint a héjában hagyom, így nem ég meg és nem lesz keserű. Rámorzsoljuk a kakukkfüvet, meglocsoljuk kb. 2 evőkanál olívaolajjal vagy ennek megfelelő vajjal.

2. lépés
180-190 fokra betesszük a sütőbe még meg nem puhulnak a zöldségek. Ez kb. 25-30 perc. Ha használunk sajtot, akkor miután lekapcsoltuk a sütőt a zöldségekre helyezzük és 2 perc múlva kivesszük a zöldségeket és friss salátára tálaljuk.

blog_2

Megjegyzések:

  • Próbáltam rozmaringgal, az is nagyon finom volt, de abból kevesebbet használtam, mert intenzívebb az íze.
  • Nagyon kedveltem még édes burgonyával, ami gyorsabban sül, mint normál burgonya, így 4-5 centis darabokban tökéletes.
  • Volt itthon édesköménygumó, aminek a zöldjét is az ételhez raktam, az az egyik legjobb kombináció volt.
  • De lehet használni még paradicsomot, lila káposztát, karfiolt, brokkolit, kaliforniai – kápia vagy bármilyen paprikát. Ha padlizsánt és zellert használnánk azok lassabban sülnek, így vágjuk kis darabokra vagy rakjuk korábban a sütőbe.
  • Főtt tojás vagy tükörtojás is nagyon finom mellé.
  • *Ha laktatóbban szeretnénk, akkor a friss saláta mellé vagy helyett, köretnek készíthetünk rizst, bulgurt, quinoát, csicseriborsót, lencsét vagy amit épp kedvelünk, és máris egy teljes értékű vega ebédet kapunk.

blog_3

Leave a comment