Szicíliai narancsos vagy mandarinos süti és torta

Nem minden muffin ami annak látszik! Ez sem!

Régebben pedzegettem, hogy néha nem tudok ellenállni a marketingesek – számomra – nagyágyújának, a szép képeknek, és ízlésesen összeállított anyagoknak. Ennek okán néha landol a táskába egy (itthon) méregdrága külföldi újság. Ez egy olyan szám, amit 2011 óta a mai napig szívesen forgatok, hisz tele csodás fotókkal, remek receptekkel. Az egyik fejezete az olasz dolcikról szól, melyek közül egyetlen kép volt, ami egyáltalán nem kapott meg. Pontosabban inkább a kép „tartalma” nem hozott lázba. Mondván, a kismillió helyen publikált tiramisu mellé miért kell betenni egy újabb átlag sütit, gyakorlatilag pont a még kicsit se olasz muffint. Még akkor is, ha nyakon öntötték ezzel – azzal. Szóval a nagy felháborodásban el se olvastam a receptet, csak jóval később szántam rá magam, hogy megnézzem a hozzávalókat és a kapcsolódó „gyártási folyamatot”.  Ekkor esett le, hogy ez messze nem muffin csak első blikkre annak látszik. Liszt helyett mandulát használunk, és a citrusokat pedig szőröstül bőröstül (esetünkben héjastul), megfőzve darájuk a süteménybe, majd az egészet enyhén átitatjuk egy sziruppal. Ez a túlzott mandulás dolog, pláne édes sziruppal megbolondítva a közel-keleti sütemények jellemzője. Mivel Szicília az első évezred környékén igen sokáig arab fennhatóság alatt állt, illetve ennek végével az arab lakosság nem távozott azonnal, azt gyanítjuk, a sütemény gyökerei ebből az időszakból eredhetnek. De persze lehet, hogy tévedünk.  Ami viszont egyértelmű olasz hatás, hogy a tésztát ricotta túróval dúsítják.

kezeletlen nari

Első alkalommal mini tortákat csináltam, másodszorra pedig szilveszterre klasszikus tortaformában. A két verzióhoz más arányokat használtam, és a tortát már fűszereztem, így mindkettőt leírom. A minitortákat csak megöntöztem a narancssziruppal, pontosabban a sütemény mellé kínáltam, de a tortába az előírás szerint „beleöntöttem” a szirupot. Mindkét módszerrel remek, de utólag a „beleöntős” verzióra szavazok. Bár hozzáteszem, ha valaki ezt le akarja csípni, teheti, hisz e nélkül is finom, szaftos tésztát kapunk. A mini tortákat kipróbáltam naranccsal és mandarinnal is. A mandarinos változatot nem is szerettem volna sziruppal dúsítani, mert kíváncsi voltam mennyire érződik a sütemények ízén a két gyümölcs közti különbség. Érződött. A tortába a biztonság kedvéért tettem egy kis lisztet, ami akár el is hagyható, így egy gluténmentes édességünk lesz. A mascarponés hab nem szerepel az eredeti receptben, ezt én költöttem hozzá, és senki nem bánta meg ezt a tettet. A sütiket pedig egy kis pirított mandulával díszítettem.

Később kipróbáltam, citrommal is tökéletesen működik.

Kezeletlen citrusok

Nehézségi fok: egyszerű
Elkészítési idő: 1 óra főzés, 20-25 perc, torta esetében kb. 45 perc összeállítás, 25 perc sütés
Mennyiség: kb. 10 muffin méretű süti, illetve egy 20 vagy 23 centis torta

 Hozzávalók a süteményhez:

  • 1 db nagyobb kezeletlen héjú narancs (vagy 3db kezeletlen héjú mandarin)
  • 3 tojás (M-es méretűt használtam)
  • 140-150g kristálycukor
  • 120g darált mandula*
  • ½ teáskanál sütőpor
  • 60g ricotta túró

 Hozzávalók a sziruphoz:

  • 2 narancs leve
  • Kb. 2 evőkanál cukor
  • 1 rúd fahéj félbetörve
  • 2 kardamom magja
  • 2 szegfűszeg
  • 1 evőkanál sherry, rum, vagy egyéb alkohol (elhagyható)

1. lépés
A narancsot (vagy mandarinokat) mossuk meg, tegyük fazékba, forrásban lévő vízzel öntsük le (vagy forraljuk fel a vizet a gyümölccsel együtt) és gyöngyöztetve főzzük kb. egy órát. (Ha csak mandarint csinálunk, szerintem elég 40 perc.) Ha készen van a főtt gyümölcs, öntsük le róla a vizet, vágjuk félbe és hűtsük ki. (Ki is tehetjük az erkélyre vagy ablakba.) Miután kihűlt, vágjuk kisebb darabokra, és nézzük át van e benne mag. Ha nincs, vagy mindet kiszedtük akkor késes élű robotgépbe pürésítsük.

 2. lépés
A tojásokat és a cukrot egy robotgéppel verjük habos, halványsárga állagúra (kb. 6-8perc).  Ezt követően öntsük bele a darált mandulát, sütőport, vegyítsük el, majd később adjuk hozzá a ricottát, szintén vegyítsük el, és a végén a narancspépet. Az egészet keverjük el géppel.

3. lépés
Öntsük kis muffin formákba**, és 180 fokon 20-25 percig süssük. (Tűpróbával ellenőrizzük.)

 4. lépés – a fűszeres narancs szirup***
A narancs levét facsarjuk ki, öntsük egy kis lábosba, és tegyük bele a cukrot és a fűszereket. Főzzük, amíg a cukor fel nem oldódik, majd ezt követően közepes lángon további kb. 5-10 percet, míg sűrűbb állaga nem lesz. Ha használunk alkoholt, akkor a főzési folyamat vége felé adjuk hozzá. Ha ez készen van, vegyük ki a fűszereket és kis lyukú szűrőn préseljük át.

kezeletlen citrus

 Hozzávalók a tortához:

  • 2 db nagyobb kezeletlen héjú narancs (vagy 6db kezeletlen héjú mandarin)
  • 6 tojás (M-es méretűt használtam)
  • 170g kristálycukor
  • 170g darált mandula*
  • 2 evőkanál liszt
  • 1 kiskanál fahéj
  • Másfél teáskanál sütőpor
  • 1 kiskanál vaníliaaroma
  • 1 kupaknyi narancsvirágvíz
  • 120g ricotta túró

Hozzávalók a krémhez:

  • 200ml tejszínhab
  • 3 evőkanál cukor
  • 250g mascarpone
  • Másfél evőkanál sherry vagy rum

 1. lépés
A narancsot (vagy mandarinokat) mossuk meg, tegyük fazékba, forrásban lévő vízzel öntsük le (vagy forraljuk fel a vizet a gyümölccsel együtt) és gyöngyöztetve főzzük kb. egy órát. (Ha csak mandarint csinálunk, szerintem elég 40 perc.) Ha készen van a főtt gyümölcs, öntsük le róla a vizet, vágjuk félbe és hűtsük ki. (Ki is tehetjük az erkélyre vagy ablakba.) Miután kihűlt, vágjuk kisebb darabokra, és nézzük át van e benne mag. Ha nincs, vagy mindet kiszedtük akkor késes élű robotgépbe pürésítsük.

 2. lépés
Keverjük össze a darált mandulát a liszttel, fahéjjal és sütőporral.

 3. lépés
A tojásokat és a cukrot egy robotgéppel verjük habos, halványsárga állagúra (kb. 10 perc).  Ezt követően öntsük bele a 2. pontban előállított fűszeres darált mandulát, vegyítsük el, majd később adjuk hozzá vaníliát, a narancsvirág vizet, a ricottát, szintén vegyítsük el, és a végén a narancspépet. Az egészet keverjük el géppel.

 4. lépés
Öntsük kivajazott, kilisztezett 20-23 centis tortaformába és kb. 45 percig süssük 180 fokon. (Tűpróbával ellenőrizzük.)

 5. lépés
Ha kész a torta és még meleg, villával szúrjunk bele viszonylag sűrűn lyukakat és öntsük bele az előző pont 4. lépésében *** elkészített narancsszirup felét, vagy egy kicsit többet, és így hagyjuk kihűlni. A maradék szirupot kínálhatjuk a süti mellé.

 6. lépés
A tejszínt verjük habosra a cukorral és a végén keverjük hozzá a mascarponét, majd a sherryt. A kihűlt torta tetejére kanalazzuk, vagy ha nagyon szépet szeretnénk, habzsákba tesszük és mintákat nyomunk a torta tetejére. (Én ezt a módszert választottam, és a kész krém az akció előtt 20 -30 percet pihent a hűtőben, e közben megdermedt egy kicsit.)

kezeletlen citrus

kezeletlen nari

 Megjegyzések:

  • *A mandulát egészben vettem és én daráltam le hozzá. Hámozottat használtam.  Azt sajnos nem tudom, hogy a több helyen kapható előre darált, hámozatlan mandulával milyen a süti, de a házilag darált, hámozott mandula tuti befutó.
  • Mikor a narancs megfő, és ledaráljuk egy kicsit kesernyés a pép íze. Ne ijedjünk meg, megsütve már nem lesz keserű.
  • A narancsos minitortáknál kipróbáltam, hogy csoki darabokat aprítok a sütibe. Finom lett, de a csoki nagyon elnyomott minden más ízt, így nem ajánlom, vagy ha mégis meg akarjuk próbálni, akkor kevés fekete csokit szeleteljünk bele. Teljes adaghoz viszonyítva maximum 50g-ot.
  • Narancs és mandarin mehet vegyesen is, sőt! Citrommal is finom. 
  • ** Én szilikonos formát használtam, és mivel a sütik könnyen törnek, a leghatékonyabb és legcsinosabb megoldás az volt, ha megfordítottam a formát majd leemeltem a sütikről. A kipiszkálós módszerrel néhányan eltörtek, vagy megtörtek. Ha nem szilikonos a formánk vajazzuk, lisztezzük mielőbb beleöntenénk a nyers tésztát.
  • *** Végig narancs szirupot írtam mindenhol. Az is finom, ha a mandarinos sütihez ezt kínáljuk, vagy ezzel dúsítjuk a tésztát. Ugyanakkor a szirupot a narancs helyett kb. 6 mandarinból is megcsinálhatjuk, bár én ez esetben a kardamomot talán kihagynám.
  • Én ezt csak kezeletlen héjú gyümölcsből készítettem, de ha ilyet nem kapunk akkor jól tisztítsuk meg a citrusokat: Forró vízzel mossuk le, tiszta, zöldségekhez használt kefével sikáljuk meg, megint mossuk meg, és töröljük szárazra egy konyharuhával. A gyümölcsöt kb. egy óráig kell főzni, így fél óránál cseréljünk vizet, azaz a narancsokat vegyük ki, öntsük le róla a főzővizet, mossuk le, majd egy újabb adag forrásban lévő vizet tegyünk a citrussal együtt a lábosba és még kb. fél órát főzzük. Hallottam olyan módszert is, hogy mosogatószerrel, mossák meg a gyümölcsöt. Ha valaki ezt válassza, tényleg nagyon mossa meg forró vízzel a mosószerezés után.
  • Ha kezeletlen héjú citrusokat veszünk, vigyázzunk, mert tényleg nincs ami tartósítja őket, így szobahőmérsékleten hamar megpenészedhetnek. Ez sajnos első alkalommal nálam is megesett, nem győztem menteni őket. Ami nálam bevált, hogy az erkélyre, a hűvösbe vittem őket. Ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor arra vigyázzunk, hogy ne nagyon érjenek össze, pontosabban ne nyomódjanak össze a gyümölcsök. Az erkélyen is érdemes egymás mellé, nem pedig egymásra tenni.
  • A  minitortás receptet teljes egészében, és az ebből következő a torta ötletét a 2011 szeptemberi Delicious magazin adta.

https://www.facebook.com/HomeBisztro

kezeletlen citrusok

2 thoughts on “Szicíliai narancsos vagy mandarinos süti és torta

  1. Szenzációs. Nem tudom, milyen gyorsasággal kerül az asztalunkra, de azt hiszem, egy héten belül!

    • :) Tényleg az volt, és most új ötletek, módszerek is vannak…. de nincs annyi idő, hogy mind meg lehessen csinálni. Mondjuk közönség az akadna.

Leave a comment