Német szilvás süti

Lassan 15 éve, hogy jártam Németországban. Emlékszem, akkoriban még jóval nagyobb odafigyelést igényelt euróval fizetni, hisz olyan csábító volt, hogy egy-egy dolgot simán megkapok 2-3 pénzegységért, így a kirakatokban elhelyezett objektumok elsőre egytől egyig kihagyhatatlan üzletnek tűntek. De amint lefuttattam az agyamban a gyors fejszámolást, még akkori árfolyammal is, kerültek annyiba, hogy igencsak meg kellett gondolnom, hogy odaadjam érte azt a csekélynek tűnő pénzegységet vagy ne. A péksüteményekre egyébként nem vagyok őrült módon rákattanva, Németország előtt pedig még ennyire se voltam. A környező pékségekben volt egy süti, amit magamtól sose vettem volna meg, pláne nem 2,5 euróért. Aztán csak engedtem a nyomásnak, megkóstoltam, és azóta is sokszor eszembe jut, hogy jól esne reggelire, és a frankfurti reptér csodás pékségében is az volt az első, amit kerestem. (Nem találtam.)Blog1_IMG_2452A másik hasonló élményem egy kiránduláson volt. Megálltunk az erdő közepén egy teára és egy kis nasira. Két süti közül lehetett választani. Az egyik a fekete erdő torta volt, a szeletek egyenként csomagolva, azaz pontosan ugyanaz, amit minden cukrászdában és pékségben lehetett kapni. A másik pedig a szilvatorta, amit nagyon ajánlgatott a társaság. Én abban a pillanatban csak annyit láttam, hogy tészta lenn, tészta fenn, középen szilva, egyébként pedig baromi száraznak néz ki az egész. De mindegy, jobb lesz legyűrni, mint nézni ahogy rajtam kívül mindenki más eszik.

Hááát…. sokkolt, hogy mennyire finom volt az a sütemény. Az a száraz tészta ott lenn, nem is volt olyan száraz. A szilva nagyon finom, húsos, szaftos volt, és ami igazán megfogott, hogy ugyan meg volt sütve, de csak enyhén. Ezért nem volt lekvár jellegű a szilva, ami szinte átváltoztatja a gyümölcs ízét, hanem nagyjából megmaradt a frissessége, és a valódi íze. A tetején a puha fahéjas morzsa, megszórva egy kevés fahéjas porcukorral… azt gondoltam ezt nem lehet fokozni, de megjelent a bácsi, és egy nagyobb tálban kihozott mellé egy jó adag friss, felvert (azaz nem tubusos) tejszínhabot.Blog4Szerintem ez után érthető, hogy miért foglalkoztatott ennyire ez a sütemény. Az elmúlt években pedig arra is gondoltam, hogy ki kéne kísérletezni, de nem mertem nekiesni, mondván pont olyan úgyse lesz. Persze erre a süteményre is több verzió létezik, de ebből kettő, ami igazán klasszikus. Vagy kelt, vagy linzerhez hasonló tészta az alap, tetején pedig vagy van vajas morzsa, vagy nincs. De a tészta ágy, amin a szilva szeletek ülnek, minden esetben viszonylag vékony. Szokták tortaformában is készíteni, de otthon jellemzően, a sütő tepsijében sütik és kockákra vágják.

Most a legegyszerűbb verziót választottam, a linzer jellegű tésztával. A tésztára tettem egy fahéjas krémet, ami egyébként nem minden esetben szerepel a hozzávalók között, és vajas morzsa gyanánt pedig az alaptészta került a sütemény tetejére. Gondoltam arra, hogy egy kicsit elősütöm a tésztát, és a szilvát később osztom el a süteményen, hogy nyersebb maradjon. Viszont most nem kaptam annyira finom húsos szilvát, így maradtam az egyszerűbb módszertannál.  Szerintem, és a visszajelzések szerint így is igazán finom lett, és azonnal megkapta a publikálható pecsétet. Hogy olyan lett e, mint amit 15 évvel korábban ettem? Majdnem. De szerintem a teljességhez kellene az a kis német faház az erdőben.

Utóirat: A tészta jó úgy, ahogy a receptben van, nem kell nyersen kóstolgatni, mert idő előtt elfogy!

Blog3

Nehézségi fok: egyszerű
Elkészítési idő: kb. 20 perc + kb. 50 perc sütés
Mennyiség: kb. 23 cm átmérőjű tortaforma (elvileg ha a megadott receptet duplázzuk, akkor egy sütő tepsire elég mennyiséget kapunk)

A tésztához:

  • 125g vaj + egy kevés a tepsi kivajazásához
  • 1 tojás
  • 120g cukor
  • 250g fehérliszt
  • 1 kiskanál sütőpor
  • 1 csipet só

A krémhez (elhagyható)

  • 80g tejföl (lehet joghurt is)
  • 1 kiskanál fahéj
  • 30g vaj
  • 75g cukor
  • 1 evőkanál kukoricakeményítő

Gyümölcs:

  • kb. 800g szilva negyedekbe vágva (ez egy tortaformára elég, úgy, hogy a szilva szeletek egymás mellett vannak. Németországban sok esetben úgy készítik a sütit, hogy egy sor szilvát kb. két harmad részben átfed a következő sor szilva. Ez esetben bő 1 kg szilvát használhatunk.
  • Szilva helyett használhatunk almát, körtét, barackot, vegyesen is. Bármit amihez kedvünk van.

A süti tetejét megszórhatjuk porcukorral, vagy fahéjas porcukorral. Tálalhatjuk tejszínhabbal, fagyival, vagy akár mézes joghurttal.

1. lépés
Az előkészítéshez a szilvákat negyedekbe vágjuk és félre tesszük. A krémhez mindent homogénre keverünk.

2. lépés
A tésztához a hozzávalókat összekeverjük kézzel vagy kézi mixerrel. Puha, morzsalékos állagot kell kapnunk. Kivajazunk, kilisztezünk egy tortaformát, beleszórjuk a tészta háromnegyed részét és a kezünkkel lenyomkodjuk, hogy viszonylag sima legyen.

3. lépés
A nyers tésztát megkenjük a krémmel ha használunk, elhelyezzük a szilvákat, majd a tetejére rászórjuk a maradék tésztát, vajas morzsaként. 180 fokon kb. 50 percet sütjük.

Blog2

Blog3_IMG_2444

facebook_IMG_2503

blog5_IMG_2455

Leave a comment