Ehető virágok – orgonás cukor és készüljünk a télre!

Orgona projekt 1. rész

Tavaly messziről érkezett hozzám egy könyv, mely az ehető virágok egy részét mutatja be, rengeteg recepttel és ötlettel. Innen a bodzás kuglóf az egyik kedvenc alap tésztámmal. Mikor megkaptam már elvirágzott az orgona, pont azon a virágok egyike, ami viszonylag könnyen elérhető lett volna. Szóval közel egy évet edzettem és vártam az orgonás receptekre.

orgonás cukor
Az első – a mostani – egyszerűen csak az orgonás cukor, amit mindenhol úgy írnak le, hogy keverd össze a cukrot és az orgonát, azt kész. Én egy kicsit jobban megszenvedtem vele. Ezekről a megjegyzésben fogok írni. És amiért ezzel kezdem, mert ez az ami jó ha áll egy kicsit, minimum egy éjszakát, mielőtt elkezdjük használni. Jó italokban, limonádékban, sütiket, tésztákat, krémeket lehet ízesíteni vele. És ez lesz az alapja egy főzött krémnek is, amit sütikbe tölthetünk, vagy torták krém alapja is lehet. De ha igazán előrelátóak vagyunk, készülhetünk a télre. Ezzel a cukorral a hideg decemberi hónapokban be tudunk csempészni egy kis tavaszt a napjaikba.
Fontos, hogy olyan orgonát szerezzünk, ami nem út mellett van, és ami tiszta. Ugyanúgy ahogy a bodza esetében.

orgona cukor

Nehézségi fok: egyszerű
Elkészítési idő: 10 perc (orgona virágokra szedése) + 1 éjszaka + 5 perc. Majd egy éjszaka, hogy összeérjenek az ízek
Mennyiség: 1 fél liter űrtartalmú csatos edény

Hozzávalók:
• 360g kristálycukor
• 20g orgonavirág

Pontosan nem kell mérni a mennyiségeket, elég csak nagyjából. Az arány, két csésze (szűken véve) cukorhoz egy csésze friss orgona.

1. lépés
Az orgona virágait leszedjük a növényről. Megmossuk, és megszárítjuk egy éjszaka alatt. * Nem kell a virágot kiszárítani, csak annyira, hogy ne legyen vizes.

2. lépés
Előkészítjük az üvegeket. Jól kitisztítjuk majd 100 fokos sütőben kb. 50-10 percig „sütjük”. Ezzel fertőtlenítjük.

3. lépés
A száraz és már kihűlt üvegekbe teszünk egy vékony réteg cukrot, majd egy vékony réteg orgonavirágot, és így tovább rétegezzük míg tartanak az alapanyagok.

4. lépés
Lezárjuk az üveget és sötét helyre tesszük. Néha megrázogatjuk. Pár nap múlva, ha úgy jobbnak látjuk, egy késes élű robotgéppel ledarálhatjuk.

orgonás cukor

IMG_6681

orgonás cukor

Megjegyzések
• Én a biztonság kedvéért átmostam a virágokat. Miután megmostam egy nagy (vagy több kicsi) tálcára tettem, alá pedig egy konyharuhát raktam, és a tetejét is gyengéden felitattam. Idővel a konyharuhát kivettem a virágok alól, mert ha beszívja a vizet, benn is tartja.
• Ha úgy gondoljuk, hogy bombabiztosan tiszta helyről szedtük akkor akár el is hagyhatjuk a megmosást.
• Ha nem tudjuk azonnal elkezdeni a virágok feldolgozását, akkor ne szedjük le, hanem tegyük vázába. Ha leszedtük a virágokat, akkor tegyük hűtőbe.
• Bármennyire is leitatjuk, megszárítjuk, a virágnak önmagának is van nedvessége, így a cukor nedves lesz valamennyire. Csak próbáljuk csökkenteni a nedvességet.
• Nálam az első adag nagyon nedvesen került a cukorba, majd némi külső nyomásra nagyon hamar ledaráltam. Ahogy reggel megszagoltam, féltem, hogy bepállik, így a cukrot kiterítettem kis tálcákra, és kiszárítottam, majd este mikor hazajöttem újra daráltam. Így is jó lett, de szerintem vesztett az aromájából. Ahogy dobozba tettük, úgy azért jönnek vissza az ízek és aromák.
• Egy évig eltartható.
• Forrás: Miche Bacher, Cooking with Flowers

https://www.facebook.com/HomeBisztro

orgonás cukor

9 thoughts on “Ehető virágok – orgonás cukor és készüljünk a télre!

    • Köszönöm szépen Gabi, ezt a “munkát” én is nagyon szerettem. :) Az ízek finomak, de a háttérben is maradnak. Nincs elképesztően erős aromájuk a virágoknak, és ezt sajnálom is egy kicsit. Vagy ha van a cukornak (alig bírtam abbahagyni a nassolást), ételben már tényleg csak a háttérben érződik. Ez olyan mint itthon az (egyébként finom) karamellás teafüvek. Nagyon erős karamell íze van. De ha valódi pl. jázmin teát iszol az nem erősen jázminos, csak kicsit. Hongkongban láttam és mesélték, hogy ha egy adott mennyiségű teának nagyobb a tea mint a jázmin tartalma, az a drágább. És ahogy több jázmin és kevesebb teafű van a keverékben, kezd barátságosabb lenni az ár is.

  1. Nagyszeru ez a bejegyzes, nagyon csodasak a fotok, es maga a recept is tokeletes!! Ha tegnap irtad volna, ma mar keszulodne. Epp a mezon jartam, lattam viragot is, de otthagytam a mehek oromere. Lehettem volna kicsit onzobb is. De megismetlem majd a kirandulast es leszedek par viragot!

    • Köszönöm szépen, jól esik, hogy tetszik. Szerintem gyere a facebookomra, pont ott csináltam egy selfiet,ahol beharangoztam. De az is jó döntés volt, hogy otthagytad, egyébként egy kicsit én is sajnáltam őket. Ma elkészült a torta, holnap fenn lesz. Szóval ha megint arra jársz… ;) A zselés is készen van, de azt újra kell próbálni. Nem kaptam pektint és mással helyettesítettem. Hiba volt.

      • Megtettem, varom az uj recepteket. A konyv kivansaglistan, ha megjon az uram, megnezzuk, mi ko meg neki a netrol, es remelem hamar gazdagitja a polcot!! Koszi a tippeket, es varom a fejlemenyeket es a tortat!

  2. Hú, azok a fotók! :) Mesés! Belefeledkeztem a látványba. Én bizony nagyon kíváncsi vagyok az orgonás édességekre, de asszem ezzel várnom kell jövő tavaszig. Tök jó, hogy nálad bármikor megtalálom ezt a szuper leírást. :)

  3. Pingback: Orgona torta – Ehető virágok | Home Bisztro

Leave a comment